
TUI:s annons. Här blev det visst lite tokigt.
Geografimiss hos svenskt resebolag – blandade ihop svenska städerna i norr
Umeå blev Luleå, Luleå blev Skellefteå och Skellefteå blev Umeå i en av TUI:s senaste annonser. "Olyckligt," säger Mathias Bergendahl, nordisk informationschef på TUI till tidningen Resumé.
Att en av Sveriges största researrangörer borde ha koll på landets geografi kan tyckas självklart. Därför var det många som höjde ögonbrynen när de såg TUI:s annons som skickades ut tidigare i veckan. Där hade nämligen tre städer hamnat lite på vift på kartan.

– Det är givetvis väldigt olyckligt. Vi fick en hel del kommentarer på Facebook från kunder som hade sett misstaget. Lyckligtvis har våra piloter bättre geografiska kunskaper än vår annonsavdelning, säger Mathias Bergendahl, till Resumé.
Dagen efter tabben gick TUI ut med en annan annons som visades på nyhetssajter i norra Sverige där man bad om ursäkt.

Skulle flyga till Australien – hamnade i Kanada
Här de mest nostalgiska bilderna från Fritidsresors 55-åriga historia
Text: Johanna Jackson • 2017-04-13
Nyhet