UD-app gör resenären förnuftigare
UD:s uppgraderade app med kloka råd till resenärer. Foto: UD.

UD hanterar mer än 2 000 ärenden om året med svenskar som råkat illa ut. De svenska ambassaderna runt om i världen tar hand om mångdubbelt fler fall där svenskar på ena eller andra sättet har hamnat i nöd på resan.

Nu lanserar UD därför en uppgradering av sin Resklar-app som vägleder resenären inför utlandsresan. Här tipsas om att du ska skaffa reseförsäkring, att du bör läsa på om det land de ska resa till och dessutom få koll på vad man kan och inte kan få hjälp med av en svensk ambassad ute i världen. UD:s konsulära jour är tillgänglig dygnet runt för att ge råd och konsulärt stöd i nödsituationer.

”Men det finns gränser för vad vi kan göra och det största ansvaret vilar på resenären”, skriver UD i samband med lanseringen av appen.
 
I appen UD Resklar får du också hjälp att planera resan för att inte missa viktiga saker som pass och visum. Här kan du desutom ladda ner viktiga telefonnummer som behövs om något händer. Nytt är att du kan anmäla sig till ambassadens ”svensklista” via ett webbformulär, för att kunna bli kontaktad av UD eller ambassaden om nödvändigt i en större krissituation, swedenabroad.com/svensklistan.
 
”Ett ambulansflyg hem till Sverige kan kosta hundratusentals kronor. En nota som resenären själv måste stå för om hon eller han är oförsäkrad. Bara i Thailand frihetsberövades mer än 70 svenskar av olika anledningar under 2013. Ibland kan det röra sig om brott mot lagar man inte visste fanns. Flera av dessa missöden kan undvikas genom enkla förberedelser”, skriver UD.

Mer info

UD berättar mer om sin Resklar-app.