Illustration: Thomas Molén
Genom sensorer riktade mot den stängda flaskans öppning ska skannern kunna analysera ångor från flaskan och på så sätt avgöra om vätskan i behållaren är farlig. Den nya tekniken har redan testats på Miami International och Newark Liberty International utanför New York och den amerikanska transportsäkerhetsmyndigheten, TSA, räknar med att de nya skannrarna snart kommer att börja användas på fler flygplatser.

Tidigare Luftfartsstyrelsen, som sedan den 1 januari 2009 införlivats i den nya myndigheten Transportstyrelsen, har ett mycket nära samarbete med amerikanska TSA och har som målsättning att införa den nya tekniken på alla svenska flygplatser före april 2010.

– Vi jobbar väldigt nära TSA. I april 2010 är vår målsättning att kunna ta med mer vätskor ombord. Det pågår ett stort arbete och de nya skannrarna testas i laboratorier under våren för att se om de uppfyller kraven, säger Eva Axne som arbetar med luftfartsskydd på Transportstyrelsen.

Det finns tre olika metoder som är lämpliga för att skanna flaskor och vätskebehållare. För mindre flygplatser finns teknik som skannar av flaska för flaska. Större flygplatser kommer att kunna undersöka många flaskor åt gången.

– Den tredje metoden betyder att du inte behöver ta upp flaskorna ur ditt handbagage, men utrustningen för den metoden är också mest kostsam, förklarar Eva Axne.

Sedan den 6 november 2006 får du inte ta med vätskor, krämer och sprejer i större behållare än 100 ml i handbagaget och det gäller alla resor från svenska flygplatser, alltså både inrikes- och utrikesflygningar. Behållarna måste dessutom rymmas i en återförslutningsbar enliters plastpåse. Undantag finns för medicin, barnmat och vätskor som ingår i särskild diet.

Text: Andreas Björkman