Är du trött på att packa schampo, lotion, tandkräm och andra vätskebaserade saker i resenecessären i små behållare på 100 milliliter på högst sammanlagt 1 liter? Skulle tro det.
Men nu hägrar en ljusning på den fronten. I dagarna lanserar EU nämligen nya regler som tillåter större behållare, upp till 2 liter, i handbagaget.
Det är de goda nyheterna. De dåliga är att reglerna kommer att införas stegvis runtom i Europa och att resenärer på Arlanda, Landvetter och Kastrup än så länge får fortsätta att packa i små behållare.
– [De nya reglerna] betyder inte att alla passagerare överallt i EU nu kan ta med sig större vätskebehållare, sa EU-kommissionens talesperson Anna-Kaisa Itkonen till journalister i Bryssel tisdags (29 juli).

På Arlanda fick man ett kort tag
Flera flygplatser har de senaste åren installerat ny röntgenutrustning i säkerhetskontrollen som möjliggör att större mängder vätska kan tas med. Arlanda fick sommaren 2023 ny röntgenutrustning i en helt ny säkerhetskontroll på Terminal 5.
Första året fick resenärerna ta med sig stora mängder vätska i handbagaget. Men 1 september 2024 blev det stopp för de generösa vätskereglerna. Orsak: tillfälligt ändrade EU-regler. Enligt EU-kommissionen handlade den tillfälliga regeländringen om ”ett tekniskt problem”.
Nu ändras alltså reglerna igen. Men de nya generösa reglerna gäller bara för en viss typ skannrar från en brittisk leverantör, och några sådana finns inte på Arlanda.

Kastrup på gång
Men för resenärer från södra Sverige och Danmark är framtiden ljusare. För på Kastrup i Köpenhamn pågår just nu installation av ny godkänd utrustning som beräknas tas i bruk i slutet av maj 2026.
Regeländringen bäddar för förvirring eftersom det det alltså handlar om exakt vilken typ av utrustning flygplatsen har. Det är därmed troligt att det är olika regler för vätska i handbagaget på ut- och hemresan. Risken att man packar fel är med andra ord stor.
– Det är upp till varje flygplats att informera om de nya reglerna och om möjligheten för passagerare att ta med större behållare ombord. Förhoppningsvis kommer de att klargöra för alla som ska resa från flygplatsen om de använder sig av den nya teknologin, säger Anna-Kaisa Itkonen enligt nyhetsbyrån TT.
LÄS OCKSÅ! Krönika: Flyget minskar – men tågbolagen missar chansen.

Italien i framkant
Europeiska civila luftfartskonferensen (ECAC) fortsätter att testa utrustning från andra leverantörer än den nu godkända brittiska Smiths Detection. När ECAC är klar med sin certifiering ska även EU-kommissionen ge formellt klartecken. Det betyder att Arlandas nya röntgenapparater kan bli godkända inom en snar framtid.
Enligt dagstidningen Corriere della Sera har sju italienska flygplatser redan idag den nya godkända utrustningen, utan att nämna vilka det rör sig om. Även flygplatser i Tyskland, Irland, Litauen och Malta är – precis som Arlanda och Kastrup – på gång att få sin nya utrusning godkänd.
LÄS MER! Så har våra flygvanor förändrats.