• Få vagabond.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Piloter flyger till fel flygplats

    Flera piloter har landat på fel flygplats den senaste tiden.
    En undersökning visar att problemet är vanligare än vad man kan tro.

    Piloter flyger till fel flygplats
    Många piloter lockas till fel flygplats på nätterna. Foto: Thinkstock

    I november landade ett stort fraktflygplan på fel flygplats i Kansas i USA. Och i januari landade ett Boeingplan med 124 passagerare på Taney County Airport i Missouri – en mil ifrån den rätta flygplatsen i Branson. Piloten tvingades bromsa kraftigt för att planet skulle hinna stanna innan den hälften så långa landningsbanan tog slut.

    Det är inte första gångerna något sådant händer. Mellan 1990 och 2014 har piloter landat eller varit på väg att landa på fel amerikansk flygplats vid minst 150 tillfällen. Det visar en granskning som nyhetsbyrån AP har gjort.

    Oftast handlar det om flygplatser som ligger nära varandra och framför allt är det en som gäckar många piloter. I sex fall har piloter varit på väg att gå ner på den civilmilitära flygplatsen Moffett Field i stället för att landa på Mineta San Jose internationella flygplats utanför San Francisco.

    Enligt en flygledare på San Jose är detta något som inträffar flera gånger under vintern då vädret är dåligt och en av flygplatsens landningsbanor är stängda för underhåll.

    I nästan alla fall har piloterna fått tillstånd att landa utifrån vad de ser i stället för att förlita sig på flygplanets navigationssystem. De flesta incidenter har skett nattetid och piloterna har då lockats av ljusen från landningsbanan på den första flygplatsen och ignorerat navigationsutrustningen som visat att planet var ur kurs, eftersom att informationen inte stämde överens med vad de såg utanför fönstret.

    – De ser landningsbanans lampor som säger till dig: "Kom hit, kom hit. Här kan du landa." De är som havets sirener, säger Michael Barr, en före detta pilot i flygvapnet som undervisar i flygsäkerhet på University of Southern California till AP.

    Problemet kan vara större än vad siffrorna visar. Rapporterna till den amerikanska rymdstyrelsen NASA är nämligen frivilliga och flygmyndigheten FAA rapporterar inte alla fellandningar, uppger AP.

  • Få vagabond.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!