• Få vagabond.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Här byggs morgondagens miljövänliga flygplan

    Det ökande flygresandet eldar på den globala uppvärmningen. Vagabond har besökt Airbus fabrik i Hamburg för att kolla vad man gör åt saken.

    Här byggs morgondagens miljövänliga flygplan
    Morgondagens bränslåsnåla och miljövänligare flygplan är byggda i kolfiber och har hajfenor. Foto: Airbus

    Vings nya bränslesnålare Airbus A321 på fabriken i Hamburg. Foto: Ving

    Som jättelika cigarrfodral eller avhuggna avloppsrör ligger de där, de ofärdiga flygplanskropparna i Airbus fabrik strax utanför Hamburg. Här jobbar 12 500 människor med att konstruera dagens och morgondagens europeiska passagerarflygplan i hård konkurrens med amerikanska Boeing.

    Precis som bilarna har flygplanen med åren blivit allt mer bränslesnåla samtidigt som utsläppen blivit renare. Men vad hjälper det: parallellt med denna tekniska utveckling har flygresandet i världen ökat explosionsartat de senaste 25 åren. Där vi förut tog tåget eller färjan tar vi nu flyget, som i de allra flesta fall är mycket billigare än de långsammare mark- och vattenburna transportsätten.

    Vings nya Airbus A321-plan är miljöcertifierade. Foto: Ving

    Flygtrafiken i världen fördubblas vart 15e år. Bara inom EU ökade flygplanens utsläpp av växthusgaser med 100 procent mellan 1990 och 2010. Utvecklingen i resten av världen är liknande.

    På Airbus fabrik ligger fokus numera på plan som drar mindre bränsle och därmed blir billigare i drift för flygbolagen och släpper ut mindre växthusgaser. Nyligen har man lanserat en ny version av medeldistansplanet Airbus 321, som tar 212 passagerare och drar 4 procent mindre bränsle än dagens generation flygplan. Bland andra charterarrangören Vings flygbolag Thomas Cook Airlines har köpt det nya miljövänliga planet och nu i höst börjat flyga med det till Gran Canaria.

    Nästa år kommer en ännu bränslesnålare modell som man kallar Airbus A320 Neo och som drar hela 20 procent mindre bränsle än tidigare modeller. Det innebär 5 000 ton mindre koldioxidutsläpp per flygplan och år.

    Mindre bränsletörst och färre avgaser handlar dels om effektivare motorer och hajfenor längst ut på vingarna, men också om att göra flygplanen lättare.

    Knölvalen som transporterar flygplansdelar mellan Tyskland och Frankrike.

    – Numera bygger vi delar av planen i kolfiberkomposit istället för metall, berättar Florian Seidel, informationsansvarig på tyska Airbus, och pekar på de enorma kolfiberrörbitarna som snart ska sammanfogas till Airbus A350-plan.

    Ett stort Airbus 350-plan består till 53 procent av kolfiberkomposit och drar 25 procent mindre bränsle än dagens flygplan, vilket innebär att det är något bränslesnålare än konkurrenten Boeings 787 Dreamliner.

    Det är Dreamlinern, som drabbats av många barnsjukdomar, som bland annat lågprisflygbolaget Norwegian satsat på för sina långdistansflygningar. De allra första exemplaren av den europeiska utmanaren, Airbus A350-flygplanen som tar upp till 350 passagerare, levereras nu i december till Qatar Airways, som beställt totalt 90 plan.

    I fabriken utanför Hamburg hänger kablar som lianer från taken i rörbitarna som snart ska bli hela A350-flygplanskroppar. Men bitarna sätts inte ihop här i Hamburg, utan i franska Toulouse, dit de flygs i enorma Belugatransportplan som ser ut som svullna knölvalar. Flygplansdelar som flygs kors och tvärs för att därefter förvandlas till hela flygplan. Ett inte alltför miljövänligt sätt att bygga flygplan på, kan man tycka.

    Du som läste det här är kanske också intresserad av:

    Åk på grön weekend i Köpenhamn
    Flygtrafiken och utsläppen ökar kraftigt

  • Få vagabond.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!