Annons
Annons
Foto: Flickr.

Foto: Flickr.

Nyhet

Så lurar Norwegian kunderna

Norwegian vilseleder sina passagerare genom att lämna ut felaktig information på sin hemsida. Det menar Konsumentverket som nu överväger en stämning mot lågprisbolaget.

Text: Johanna Jackson • 2015-03-05 Uppdaterad 2015-03-05

Pilotstrejken på Norwegian fortsätter idag efter att parterna inte nått fram till en lösning under nattens förhandlingar. Därmed drabbas tusentals resenärer i Norge, Danmark och Sverige av inställda flyg. 

Enligt KO skriver Norwegian att passagerarna själva måste stÙ? för kostnader för mat och hotell på sin hemsida och få sina utgifter kompenserade först senare. Det strider dock mot den rådande EU-förordningen som säger att bolaget exempelvist bör dela ut kuponger eller på annat sätt bör stå för sådana kostnader. De ska även ordna med transport till hotellen.

– Det bolaget gjort är att lägga över bördan på passagerarna att ligga ute med pengar, säger Maja Lindstrand jurist på Konsumentverket till TT.

Till Ekot säger flygbolagets informationschef dock att man har tagit sitt ansvar och delat ut kuponger för mat och dryck.  

Bolaget har tidigare fått kritik för sitt bemötande av de drabbade i pilotstrejken. Enligt SVT fick många av de strandade resenärerna i Norge ett sms från flygbolaget där de erbjöds att boka om sina resor, det stod däremot inte att de även hade rätt att avboka helt och få pengarna tillbaka. Det ska endast ha stått på flygbolagets hemsida.

KO kritiserar också att Norwegian står fast vid att strejken är en extraordinär företeelse och därför inte vill betala en kompensation utöver biljettpriset. En sådan kompensation kan ges för till exempel förlorad arbetsinkomst och handlar om mellan 250 och 600 euro, enligt Sveriges Radio.

Men om en strejk är en extraordinär företeelse eller inte går inte att avgöra i förväg utan ska undersökas från fall till fall, enligt KO som nu överväger att stämma Norwegian som då riskerar vite på 500 000 kronor. Nu har flygbolaget fram till den 18 mars att lämna ett yttrande i frågan.

– Vi får läsa deras svar och besluta om eventuell stämning, säger Maja Lindstrand till TT. 

KO: 
Dina rättigheter vid flygstrejk
Vanliga frågor och svar om inställda flyg


Text: Johanna Jackson • 2015-03-05
Nyhet

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top