Resebyrå i konkurs – hundratals svenskar kan vara drabbade

Den Stockholmsbaserade resebyrån Erawan Travel har gått i konkurs. En av de drabbade är Piero Vilmercati, 70 år. I början av december skulle han resa till Thailand men nu står han utan varken biljetter eller de drygt 10 000 kronorna han hade betalat till resebyrån.

Resebyrå i konkurs – hundratals svenskar kan vara drabbade
Erawan Travel specialiserar sig på resor till Thailand och ligger på Kungsholmen i Stockholm. Foto: Johanna Jackson.

– Jag började ana oråd eftersom jag fick mitt pass tillbaka utan visumstämpel, så när de inte svarade på telefonen gick jag hit, säger Piero Vilmercati.

Han har åkt från sitt hem i Hässelby till resebyråns lokaler i centrala Stockholm. Här är det dock stängt och på kontoret syns ingen till. Ringer man möts man av ett elektronisk meddelande om att numret inte har en abonnent.

– Jag har använt mig av företaget förut och trodde aldrig att det här skulle hända. Det känns jättedeppigt. Pisstråkigt faktiskt. Jag vet inte vad jag ska göra nu, jag vet inte om jag har pengarna för att köpa en ny biljett.

Piero Vilmercati är en av de som blivit av med sina biljetter. Foto: Johanna Jackson.

Piero är inte den enda som blivit utan flygbiljetter. Patrik Jansson, 45, från Uppsala hade bokat en resa till Thailand i slutet av december. Tillsammans med sin son och sina föräldrar skulle han fira sin frus 40-årsdag. Men när Patriks fru åkte till jobbet i tisdags stötte hon på en kollega som också hade bokat med Erawan. Kollegan hade fått vända på flygplatsen när det stod klart att Erawan inte betalat flygbolaget. När Patrik ringde till Norwegian stod det klart att det var samma sak med deras biljetter, de hade inte betalats. Tillsammans hade de då betalat 47 300 kronor för sina biljetter. 

– Vi känner oss blåsta. Vi hade sparat länge för den här resan, säger Patrik Jansson.

En annan drabbad är Claes Rönblom, 68, från Stockholm som skulle resa till Bangkok i december. Till skillnad från de andra fick han reda på konkursen via ett mail från resebyrån. Där stod det att verksamheten hade stängts på grund av personlig konkurs.

– Jag betalade våra biljetter redan i juni, och köpte en uppgradering för drygt två veckor sedan. Man tycker ju att ägarna borde ha vetat att de var på väg mot konkurs vid det laget. Jag kan inte tro annat än att det här är planerat bedrägeri, säger han.

Konkursanmälan som kom in till tingsrätten.

När Claes ringde till Thai Airways blev han hänvisad till resebyrån Odenresor, som också ligger i Stockholm. Där har de blivit nerringda av oroliga kunder som använt sig av Erawan Travel.

– Det har nog rört sig om 40-50 stycken personer som har blivit av med sina pengar och därför hört av sig under de senaste två dagarna. Det är både gamla och barnfamiljer och många är helt förtvivlade. Det enda vi kan göra är att försöka göra det bästa av en tråkig situation och hjälpa dem att boka nya biljetter, säger en av resesäljarna till Vagabond.

Så kan du skydda dig om reseföretaget går i konkurs

Att mindre reseföretag går i konkurs är inte särskilt ovanligt. Mellan 2011 och 2012 gick till exempel 21 stycken svenska reseföretag i konken. Det är inte många reseförsäkringar som gäller för en konkurs men ibland kan man köpa till extra tilläggsförsäkringar. Det finns även fler saker som man kan göra för att skydda sig.

Om man har köpt en paketresa kan man bland annat vända sig till resegarantinämnden för att göra anspråk på ersättning. Man kan även vända sig till firman eller resebyråns konkursförvaltare, och anmäla sitt krav på ersättning.

Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket. Foto: Öyvind Lund.

Maja Lindstrand är jurist på konsumentverket. Hennes bästa råd för att skydda sig mot konkurser och bedrägerier är att betala resan med ett kreditkort.

– Det är det bästa man kan göra. Då finns en chans att man kan få tillbaka pengarna av banken, säger hon.

– Men även om man har betalat med betalkort kan det finnas särskilda regler på bankerna, man bör alltid höra av sig och fråga.

Många som Vagabond har talat med har sagt att de nu tänker polisanmäla resebyrån.

Jan Olsson är förundersökningsledare på nationellt bedrägericenter, han kan inte uttala sig om specifika fall men tycker att man alltid bör anmäla arrangörer eller företag om man känner sig lurad.

– Ja absolut, om man anser att man har blivit utsatt för bedrägeri bör man alltid anmäla, då har man ju blivit utsatt för ett brott. Sen är det upp till polisen att undersöka om det föreligger brott eller inte. Även om chanserna är rätt små så finns det då möjlighet att få tillbaka sina pengar. 

Vagabond har sökt Erawan Travel för en kommentar. 

Missa inte att gilla Vagabond på Facebook!

Relaterade artiklar