Kjell Fornander kom första gången till Tokyo som journalist på 1980-talet. I den senaste boken Tokyo Staden/Adresserna berättar han kunnigt och engagerat om den stad han levt i under mer än trettio år. Vagabond fick ta ta del av innehållet och dela med sig ett kort utdrag ur boken.
Nästan alla som åker till Tokyo kommer åka tunnelbana, och de flesta kommer att åka på Yamanotelinjen, vi valde ut tre lite okända stationer på Yamanotelinjen som Kjell Fornander introducerar läsaren för. Vill du läsa mer om olika stadsdelar och platser, samt ta del av tips och berättelser om Tokyo kan du köpa boken på Karavan förlag (243 kr).

Vad är Yamanotelinjen?
Yamanotelinjen (Yamanote-sen på japanska) är en tåglinje ovan jord som går i en cirkel runt centrala Tokyo. Linjen började byggas 1885 och cirkeln slöts 1925. Tågen, från början gröna men numera silverfärgade med gröna markeringar, är omkring 200 meter långa och avgår i vardera riktning med två till fyra minuters mellanrum från tidig morgon till midnatt. Linjen har trettio stationer och ett halvt varv tar omkring en timma – eller en livstid.
Och tågen är aldrig, eller nära nog aldrig försenade. Om ett tåg råkar vara fem minuter eller mer försenat står personal vid spärrarna och delar ut officiella intyg kallade densha chien shoumeisho att visa upp för chefer eller lärare som förklaring till den sena ankomsten. Eftersom Yamanotelinjen anknyter till de flesta tunnelbanelinjer och pendeltåg och även många busslinjer, kan Yamanote sägas vara hjärtat i Stortokyos väldiga kommunikationssystem. Vart du än skall i Tokyo blir de gröna tågen ofta en del av resan.
De flesta av de stora, välkända områdena med shopping, restauranger, nattliv och kultur ligger längs Yamanotelinjen. Det tar sin förklaring. Där Tokyoborna efter arbetsdagens slut byter från tunnelbana och bussar till pendeltåg passar de också på att handla, äta och träffa kompisar. De största av dessa pendelstationer är Shibuya, Shinjuku, Ikebukoro och Ueno, varifrån förorterna löper vidare ut i alla riktningar. Loopen runt centrala Tokyo är mer än en transportsträcka. Den är också en färd genom ett japanskt mikrokosmos. Varje stimmande station har också en baksida, en annan berättelse. Ofta en berättelse om sociala, ekonomiska och kulturella utmaningar Japan brottas med.
Läs mer: Tokyos hetaste hotell 2024 – 5 nyheter att spana in

Shinagawa
Shinagawa har alltid varit något av en port till Tokyo. Det är ett av stadens mest hotelltäta områden. Även om här inte finns mycket av vare sig shopping eller nöjesliv, är Shinagawa ofta praktiskt. Från Shinagawastationen tar det omkring 20 minuter med tåg till flygplatsen Haneda och omkring en timma till flygplatsen Narita med Narita Express. Shinkansen går också härifrån och man når enkelt de flesta delar av Tokyo och Yamanotelinjen.
Från omkring 2030 kommer också maglevtågen att börja rulla, eller snarare flyta, mellan Shinagawa och Nagoya i omkring 500 km i timmen. Trettio mil till Nagoya kommer ta fyrtio minuter, mestadels genom tunnlar.


Kanda
Kanda var under Edotiden befolkat av hantverkare. Idag får namnet de flesta japaner att tänka på studenter och intellektuella. När Edo blev Tokyo och de flesta universiteten efter västerländskt mönster byggdes hamnade många i det här området.
Den som tycker om soba (japanska bovetenudlar) skall inte missa Kanda Yabu Soba, inte bara en av Tokyos bästa, utan också äldsta sobarestauranger. Den brann ner för några år sedan men är återuppbyggd. I närheten av Kanda ligger också Jimbocho med antikvariat, bokaffärer och jättelika sport varuhus.

Nippori
Nippori, porten till det som i folkmun kallas Yanesen. Namnet är bildat av de första stavelserna av distrikten Yanaka, Nezu och Sendagi. Medan stora delar av Shitamachi utplånades i bränderna 1923 och 1945 klarade sig dessa tre angränsande områden bättre. Under 1980-talet växte här upp en lokal medborgarrörelse som ville förena kommersiella krafter med en småskalig miljö och livsstil. De lyckades bättre än på många andra håll. Med relativt låga hyror och närheten till flera universitet har området länge dragit till sig konstnärer, författare och akademiker.
Längst bakgatorna i Yanesen kan man fortfarande hitta nagaya, de traditionella två våningar höga trähus som en gång utgjorde en stor del av bebyggelsen i Edo och tidiga Tokyo. En del är renoverade och tillgängliga för besökare som Airbnb.
