Annons
Annons
Ofta fullsatt på baren Aux Folies i Belleville.

Ofta fullsatt på baren Aux Folies i Belleville.

Frankrike

Paris – i konstnärens fotspår

Nutiden har hunnit ikapp den bohemiska myten om Paris. I takt med stigande priser har konstnärerna lämnat epokgörande kvarter som Marais och St-Germain-des-Prés. Idag återfinns den kreativa klicken på evenemang och fester över hela staden.

Text: Moa Karlberg • 2012-04-27 Uppdaterad 2021-06-23

Om man inte vet vart man ska är det lätt att missa adressen på en innergård i Paris nionde arrondissement. Dagen har övergått i kväll, och på galleri Vu ska festen just börja.
Män i halsdukar och kvinnor med röda läppar fyller snabbt de två våningarna med en ljudmatta av internationellt sorl. Champagnekorkar avfyras med täta mellanrum. Man kindpussas och knyter kontakter, medan man granskar den New York-baserade fotografen Michael Ackermans senaste projekt. Råa, svartvita bilder som tar andan ur en gammal beundrare som jag.

Paris – i konstnärens fotspår
Inte Amelie, men nästan, i Montmartre.

Det är både fotomässa och fotomånad på samma gång, och alla som räknas – gallerister, agenturer, konstsamlare och fotografer – är i stan. Michael Ackerman själv gör mig aningen knäsvag när han signerar ett exemplar av sin nya bok. Jag får känslan av att vara mitt i händelsernas centrum. Detta sammanhang är en lysande illustration av Paris alltmer evenemangsbaserade konstliv.
Det sägs att Ackerman, i likhet med flera internationellt erkända fotografer, andra kvällar kan återfinnas på en av Paris minsta barer, den som sedan början av 1900-talet ligger på samma gata i närheten av Bastille. Där inne är så mörkt att man knappt kan urskilja väggarnas färg, och luften så dålig att luktsinnet kräver någon timmes tillvänjning. Värdinnan, som är i 90-årsåldern, lär inte ha städat på decennier.
Max åtta personer får plats att trängas tillsammans med henne, katten, undulaterna och det otal flugor och spindlar som trivs bland högar av papper, tidningar och kvalster.
En gång ville en filmare i området använda baren som location, men värdinnan sa nej: horder av turister undanbedes – se hur det gick för Amelies kafé i Montmartre!

Paris – i konstnärens fotspår
Romsk musikfestival, en av många festivaler på La Bellevilloise.
Paris – i konstnärens fotspår
Vernissagemingel under fotomässan Paris Photo.

Så var hittar man annars dagens svar på de barer och kaféer som i mitten av 1900-talet låg till grund för myten om det bohemiska Paris?
Den som söker den klassiska sinnebilden – dekadens och existentialism à la dåtidens Café de Flore kan fortsätta gräma sig över att vara född femtio år för sent. Eller åka till Berlin. Paris har nämligen vuxit upp och blivit marknadsanpassat.
I takt med stigande priser har turister och butiker trängt undan konstnärerna från epokgörande kvarter som Marais och St-Germain-des-Prés. Konstnärerna har spridits över staden, och umgås inte längre så mycket på krogen som på fester, vernissager och mässor.
Efter en marginell nedgång under ekonomikrisen ser framtiden för konstmarknaden ljus ut. Den årliga mässan för modern konst och design, fiac, kan stoltsera med
duktiga organisatörer som gjort den såväl glamorös som experimentell.
Hösten 2010 kom ytterligare ett tecken på att Paris är något att räkna med: Larry Gagosian, en av världens mest kända gallerister, öppnade en filial här. Potentiella köpare blev exalterade, och besökare fortsätter att strömma till Louvren såväl som till nutidskonst i hetare områden som Belleville och galleristråket längs rue Louis Weiss.

Paris – i konstnärens fotspår
Eufori på dansgolvet, i öronen och kameran.
Paris – i konstnärens fotspår
Klassisk arkitektur mellan den moderna konsten på museerna Palais de Tokyo och Musée d’Art Moderne.

Roland Toupet, en 33-årig grafisk designer, är ett bra exempel på den moderna, kreativa parisaren. Tidiga morgnar, innan turisterna har vaknat, kan man se honom jogga uppför kullarna i Montmartre. På hemvägen köper han en färsk croissant från närmaste bageri innan han tar sin vespa till studion inne i centrum. Vid sidan av kommersiella uppdrag jobbar han med en serie personliga silkscreentryck, som han i framtiden vill ställa ut. Då kan han luta sig tillbaka mot ett stort nätverk, som han byggt upp sedan han började jobba. Rätt kontakter är ovärderliga.
Roland Toupet har rest mycket. Under längre perioder har han bott i London och Buenos Aires.
– Där borta visste ingen vem jag var, vilket på något sätt gjorde mig friare i tanken, säger han.
– Ibland tycker jag att Paris är lite väl självsäkert; kreativitet kan vinna på att slå underifrån. Men för min del handlade det också om att bryta upp från invanda miljöer för att utvecklas.
Men det kändes meningslöst att gå till museerna i Buenos Aires.
– De kändes så futtiga! I Paris är det omöjligt att bli uttråkad. Här finns världens mest intressanta utställningar, och utbudet av människor och infallsvinklar sinar aldrig. Det är främst därför jag gillar staden så mycket.

Paris – i konstnärens fotspår
Smartaste färdmedlet.

Den ändlösa floden av intryck kan få inspirationen att klia i fingrarna på vem som helst. Tänk att få ställa ut i Paris!
Efter några timmar på Musée d’Art Moderne och det trendiga Palais de Tokyo, dedikerat till såväl fransk som internationell samtidskonst, sätter jag mig på stenterrassen mellan de två museerna. Alla fikabord är upptagna av hetsigt diskuterande sällskap eller ensamma tänkare, så jag slår mig ner på ett av de breda trappstegen. Ser bilden framför mig: duvor som sprätter i vattenpölarna. Unga skejtare som trixar för varandra mot bakgrund av Seine. LÙ�ngst bort Eiffeltornet i mjukt motljus.
Jag trycker av, och känner mig som Brassaï eller Henri Cartier-Bresson eller Christer Strömholm, mitt i gatufoto­grafins födelsestad. Lika kreativ som då, fast det är en annan dimension, en annan tid, som syns i digitalkamerans display.

Paris – i konstnärens fotspår
Fika, se på konst, fika, se på konst.

Guide: Paris

Resa dit

Flyg. Flyg till Charles de Gaulle (med de flesta flygbolag) eller Beauvais (Ryanair) kostar från ca 300 kronor och uppåt.
Tåg. Klimatmedvetna resenärer kan ta nattåget från Köpenhamn. Det tar ca 15 timmar och kan bokas via tyska deutschebahn.com.

Ta sig runt

Paris är stort och avstånd som ser korta ut på kartan visar sig ofta ta längre tid till fots. De flesta tar sig fram via metro. Enkel resa kostar 16 kronor, rabatterat 10-häfte 115 kronor. Observera att tunnelbanan slutar gå relativt tidigt på natten, runt kl 24 på vardagar. Efter det hänvisas man till nattbussar.

Bo

Vill du bo billigt och centralt finns många bra erbjudanden på exempelvis paris-france-hotel.com och hotels.com. Vill du bo där artisterna och författarna bott, testa ett av dessa:
Hotel de la Faculte, 1 rue Racine, metro Odéon, tel 01-432 687 13. Berömmer sig för att haft många konstnärer som gäster. Litet och enkelt, men bra läge med nära till Boulevard St Michel, Luxembourgträdgården och Saint-Germain-des-Prés.
Vårt val: Hotel de Nesle, 7 rue de Nesle, metro Odéon, tel 01-435 462 41, hoteldenesleparis.com. Här bodde Slas i mitten av femtiotalet. Då kostade ett rum 3 kronor natten, idag ca 1 000 kronor. Konstnärligt inrett, och varje rum unikt designat.
Hotel La Louisiane, 60 rue de Seine, metro Mabillon, tel 01-443 217 17, hotel-lalouisiane.com. Trångt och kyffigt men suveränt läge i Saint-Germain-des-Pres. Här bodde en gång i tiden författaren Ernest Hemingway och jazz­musikerna John Coltrane och Charlie Parker m fl.

Äta

Luncha på Bistrot du Peintre, Avenue Ledru Rollin 116. Väl­lagad fransk husmanskost till ett pris under genomsnittet, i trevlig atmosfär.
Crêpes kan man köpa var som helst, men vill man sitta ner och njuta dem till middag rekommenderas mysiga West Country Girl, 6 passage Saint Ambrosie.
Låt hjärnan ta paus mellan utställningarna och hämta energi i Palais de Tokyos modernt designade restaurang Tokyo Eat, 13 Avenue du Président Wilson. Vid vackert väder passar det utmärkt att ta kaffet på stenterrassen hos grannen Musée d’Art Moderne.
Det kan vara värt att trängas bland Sartre-och-Beauvoir-turister för ett glas rött eller en bakelse i klassisk atmosfär på Les Deux Magots, 6 Place Saint-Germain-des-Prés.

Nattliv

Om natten bör den barsugna bege sig till Belleville. Den nutida klassikergatan rue Oberkampf har fått konkurrens av krogarna längs rue Jean Pierre Timbaud, rue Belleville och Ménilmontant. Här ligger förutom barer och klubbar många restauranger av god kvalitet.
Tre ställen som förtjänar sin publik är Aux Folies på 8 rue de Belleville (rödskimrande atmosfär som ofta lockar till spontandans framåt natten), Cannibale på 93 rue Jean Pierre Timbaud (alltid livat) och Culture Rapide på 103 rue Julien Lacroix (se hemsidan för poetry slam-tävlingar och diverse spelningar: culturerapide.com). Baren som nämns i reportaget heter Le Petit Bar och ligger på 7 rue Richard Lenoir.

4 sköna kulturhäng

1. Point Ephemere.[/b] 200 quai de Valmy. Längs kanalen mellan 10:e och 19:e arrondissementet finns många trevliga butiker och kaféer. Point Ephemere inrymmer förutom bar och restaurang lokaler för konstnärer, musiker och dansare, en stor konsertsal och en utställningshall. (pointephemere.org).
2. La Bellevilloise.[/b] 19–21 rue Boyer. Mysig, taktäckt innergård med prisvärd mat. Utställningar, seminarier, klubbar och konserter (labellevilloise.com).
3. Cent Quatre.[/b] 104 rue d’Aubervilliers. Före detta statlig begravningsanläggning med imponerande arkitektur, ateljéer och en personal som lovar att fylla de renoverade ytorna med alla slags evenemang (104.fr).
4. La Maison des Metallos.[/b] 94 rue Jean-Pierre Timbaud. Installationer, filmvisningar, debatter, teater och mycket mer i hjärtat av Belleville (maisondesmetallos.org).

Guide Moa Karlberg och Per J Andersson


Text: Moa Karlberg • 2012-04-27
FrankrikeRestipsParis

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top