Annons
Annons
Turister

Smart turism sätter lokalbefolkning i förarsätet – korkad turism kör över dem. Foto: GettyImages

Krönika

Krönika: Korkad turism skapar “reservat för turister”

Man behöver inte åka till Barcelona eller Palma för att se hur turismen skyfflat lokalbefolkningen åt sidan – i Åre funderar Vagabonds krönikör på hur smart turism kan premiera hållbarhet och kreativitet.

Text: Per J Andersson • 2023-03-23 Uppdaterad 2023-03-23

När jag nyligen åkte taxi (eftersom hyrbilen pajat) från det hyrda torpet i Huså till Åre, där vi åkte skidor, frågade jag chauffören var han bodde i den populära skidorten. Han skrattade till.

– I Åre? Nähä du, det vore omöjligt, sa han och berättade att han bodde på landet ett par tre mil bort från den hajpade skidorten där fler stockholmare än jämtar lullar runt på
gatorna.

Då mindes jag annonserna jag sett i mäklarnas skyltfönster på huvudgatan och hur jag slagits av att priserna övertrumfade dem i Stockholms innerstad. Precis som i Palma de Mallorca och Barcelona, där lokalborna av det skälet klottrat Tourists go home på husväggarna.

Också i Åre känner sig ortsbor bortträngda av besökarna.

Globalt sett skapar turismen 300 miljoner jobb. I turistbranschen finns förstås, precis som i all annan ekonomisk aktivitet, såväl det onda och fula som det vackra och goda. Nyligen besökte jag Bordeaux och Valencia för att få syn på mer av det senare. 2022 utsåg nämligen EU de båda städerna till Europas huvudstäder för smart turism, för att premiera hållbarhet, tillgänglighet, digitalisering, kulturarv och kreativitet.

“Vad du väljer avgör om den onda och fula eller den goda turismen ska segra”.

— Per J Andersson, redaktör


Som vinbönderna med provsmakning för turister som odlar biodynamiskt i Médoc-distriktet. Som den lokalt ägda vinbaren i Bordeaux som bara serverar vin från kvinnliga vinodlare. Som det nedgångna hamnområdet Bacalan i samma stad som förvandlats till hightech vinmuseum och konsthall intill nybyggda bostäder med subventionerade hyror för låginkomsttagare. Som organisationen mellan risfälten i Albufera utanför Valencia som jobbar för att återställa biologisk mångfald samtidigt som man tar emot turister för att berätta om miljöproblemen.

Mest impad blev jag av organisationen i Bordeaux som bildats av långtidsarbetslösa och ledde stadsvandringar för turister i sina hemkvarter. Och av det nedlagda regementet i samma stad som förvandlats till en ekoby med coworking, skatehall, flyktingbostäder, bar med dj, chokladfabrik och butiksgalleria med enbart typ fair trade-produkter.

Fördelningen mellan besökare och ortsbor på alla dessa platser varierar över året, men de senare utgör alltid minst hälften. Alltså motsatsen till situationen i turisthotspots som Palma de Mallorca, centrala Barcelona – och Åre. I centrum av de två huvudstäderna för smart turism hade dessutom merparten av bilarna motats bort och ersatts med spårvagnar, grönområden och gågator. En utveckling som gynnat både besökare och bofasta.

Allt detta med turismen som främsta drivkraft. Turism kan vara liktydigt med proppfulla stränder och överexploaterade städer som förvandlats till reservat för turister. Turism kan också vara motsatsen till det.

Vad du väljer avgör om den onda och fula eller den goda turismen ska segra.


Text: Per J Andersson • 2023-03-23
Krönika

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top