Researrangören Apollo meddelade nyligen att de dagstidningar som tidigare varit gratis för passagerarna kommer att börja kosta pengar. Förhoppningen är att man på det här viset ska spara såväl pengar som bränsle – färre tidningar ger lättare flyg.
– Tar man dagstidningarna så innebär det en viktbesparing om cirka 60 kilo per tur- och returflygning för kortdistansflyg, säger Kajsa Moström, informationschef på Apollo.
På längre distanser blir besparingen 90 kilo per tur- och returresa.
– En viktminskning ombord med 100 kilo betyder att man på årsbasis reducerar koldioxidutsläppen med hela 54 kilo, säger Kajsa Moström.
Bolaget har också genomfört en rad andra förändringar för att minska vikten på flygningarna.
– Det är allt från att byta ut pilotmanualerna i papper till elektroniska varianter till att tvätta planen oftare. När vi tar nästa steg har vi tittat på cateringutrustningen, filtar, tidningar och kataloger.
Apollo är inte ensamt om att försöka minska vikten på sina flygningar. Nyligen bestämde sig kanadensiska Jazz Airlines för att flyga utan flytvästar. Ryanair flyger helt utan incheckat bagage på vissa linjer där affärsresenärerna är många och Japan Airlines har bytt ut besticken mot några gram lättare varianter. Andra drar ned på bränslereserverna, gör tunnare egna magasin eller begränsar maxvikten på incheckat bagage.
Indiens Kingfisher har minskat volymen badrumsvatten och uppmanar sina passagerare ”not to spend a penny” – inte besöka toaletten, skriver The Asian Pacific Post.
Text: Louise Larsson