Researrangören Apollo satsar på digital information i stället för de klassiska informationspärmarna som brukar finnas på hotellen. Sommarens Rhodosresenärer blir först ut att prova – och om försöker slår väl ut genomförs det på fler destinationer. Istället för att bläddra efter information om destinationen i pärmar ska resenärerna få tillgång till en webbportal som ger information om resmålet. Datorer ska finnas i hotellreceptionen där gästerna kan koppla upp sig och söka information. Dem som anger mobiltelefonnummer vid bokningen får dessutom sms-information vid ankomsten.
Flyget mer försenat än tåget – statistiken som förvånar svenskarna
Är tågen eller flygen mest försenade? Vilken lätt fråga, tänker nog de flesta och gissar på tågen. Men om man kollar statistiken visar det sig att det är tvärtom. Sanningen är att tåget slår flyget i punktlighet.
Europa skakas av extremväder – så hanterar du en krissituation på resan
När semesteridyllen förvandlas till stormar, skogsbränder eller plötsliga kriser är det viktigt att veta vad man ska göra. Vi har samlat expertråd från UD:s konsulära enhet om hur du bäst förbereder dig och hanterar det oväntade.
Online på Madeira – så blev ön hotspot för digitala nomader
Gröna berg, frustande vågor och ett klimat som värmer året runt. Men också snabbt wifi och arbetsplatser med fin utsikt. Detta är berättelsen om hur Madeira blev en hotspot för digitala nomader.
Hotellproffset: Så bokar du bäst och billigast
Använd Booking, Hotels och liknande sajter för att ta reda på vad det finns att välja mellan. Men boka sedan på hotellets egen hemsida. Det rådet kommer från hotellreceptionisten Nelly Alm som snart ska försvara de svenska färgerna i Yrkes-VM i Lyon.
Segla över Atlanten – Vagabonds redaktör ska ut på äventyr
Drömmen om att korsa Atlanten i en segelbåt ska äntligen slå in för Vagabonds redaktör Karin Wimark – vi tar pulsen på henne innan det stora äventyret börjar den 20 november.