Researrangören Apollos flygbolag Novair ska sänka flygplanens bränsleförbrukning.
– Det är både en ekonomisk fråga såväl som en miljöfråga för oss, säger Kajsa Moström på Apollo.

Flygindustrin är mitt uppe i ett generationsskifte. Bort ska de gamla ineffektiva flygplanen och in ska de nya bränslebesparande metoderna. Med stöd av EU-projektet AIRE är målet att reducera flygets miljöpåverkan, vilket framför allt innebär att man börjat gå över från vanliga till så kallade ”kurvade” inflygningar.

– Istället för att bara flyga in rakt mot flygplatserna använder vi oss av en serie små svängar, detta dels för att undvika områden där flygbullret stör, men också för att lättare kunna välja den snabbaste vägen och minimera flygsträckan. Den nya GPS-tekniken gör detta möjligt, säger Henrik Ekstrand. pilot och drivande kraft bakom Novairs miljöarbete.

Novair jobbar även med små detaljer som att se till att inte ta med sig för mycket tung utrustning eller för många läskburkar att servera till maten på planet. Apollo som researrangör försöker också åtgärda alla liknande smådetaljer i sin övriga verksamhet.

– Vi märkte för ett tag sen att en del transferbussar på flygplatser utan vanliga gater står med motorerna på tomgång länge, så vi såg till att uppmärksamma det och försöka ändra på det, säger Kajsa Moström, informationschef på Apollo.

Kajsa Moström påminner om att det är både finns både ekonomiska och miljömässiga anledningar till att se över sin verksamhet.

– Vi försöker såklart också lyfta de större frågorna, vi håller till exempel workshops med våra hotellägare för att få dem att utnyttja energi och resurser effektivare. I slutändan är det bättre för miljön, men också rent ekonomiskt för dem själva, säger Kajsa Moström.