Flygbolagen måste bli bättre på att ta hand om passagerarna vid förseningar och inställda flyg. Nu ger EU-kommissionen flygbolagen och medlemsländerna sex månader på sig att skärpa sig, skriver Dagens Nyheter. Det var för två år sedan som EU införde nya regler för vilka skyldigheter flygbolagen har gentemot passagerarna. Bland annat måste de erbjuda passagerarna mat vid förseningar och inställda flyg, och stå för hotellrum om förseningen är stor. En uppföljning av hur det har gÙ?tt under dessa år visar framsteg, men man är inte helt nöjd.
Varsel om ny fransk flygstrejk i september
Tusentals resenärer riskerar störningar om Frankrikes största flygledarfack går ut i strejk i slutet av september. Flyg både till, från och över landet kan påverkas kraftigt.
Europa skakas av extremväder – så hanterar du en krissituation på resan
När semesteridyllen förvandlas till stormar, skogsbränder eller plötsliga kriser är det viktigt att veta vad man ska göra. Vi har samlat expertråd från UD:s konsulära enhet om hur du bäst förbereder dig och hanterar det oväntade.
Svarta listan: Resebranschen näst sämst – här är de 5 värsta bolagen
I över 50 år har Råd & Röns "Svarta lista" tvingat ut värstingarna i rampljuset. Tyvärr brukar resebranschen ligga i topp, så även denna gång.
Miljarder kronor att kräva av flygbolagen för förseningar
Nu börjar den tid på året då européerna flyger som mest. Det innebär mer trängsel och fler förseningar. Många drabbade vet inte att man har rätt till ersättning. Flygbolagen berättar heller inte gärna om resenärernas rättigheter. Så här gör du för att få den ersättning du faktiskt har rätt till.
Flyget minskar – men tågbolagen missar chansen
Sedan de första flygplanen lyfte har vi flugit oftare och längre bort för varje år som går. Men nu har någonting hänt. Svenskarna har börjat flyga mindre. Vagabonds Per J Andersson ser en gyllene chans att göra resandet mer hållbart.