Beslutet beskrivs som historiskt, eftersom flyget är det första transportsätt som tas med i utsläppshandeln. EU-parlamentet skärpte på flera punkter ett förslag som EU-kommissionen har lagt, och bestämde att allt flyg ska tvingas handla med utsläppsrätter från år 2011. Det gäller både flygplan som flyger inom EU och som flyger mellan EU och icke-EU-länder.
EU-kommissionen ville göra undantag för räddningsflyg, skolflyg, regeringsflyg och militärflyg. Men parlamentet tyckte att regeringar bör föregå med gott exempel, och godkände bara undantag för militära flygningar. Allt annat flyg ska ingå i handeln.
Flyget ska tilldelas utsläppsrätter för 90 procent av de samlade koldioxidutsläppen för flyget under åren 2004–2006. Det betyder alltså att flyget måste minska sina utsläpp jämfört med idag.
Tanken är att större delen av utsläppsrätterna ska delas ut till flygbolagen gratis. Bara 25 procent ska kunna säljas och köpas på auktion.
Handeln med utsläppsrätter fungerar så att företag blir ålagda att bara släppa ut en viss mängd koldioxid. Vill man släppa ut mer, måste man köpa utsläppsrätter från andra företag som minskat sina utsläpp. Handeln sker på en börs, där alla kan köpa rätter.
Även privatpersoner kan köpa utsläppsrätter. Genom att göra det så hindrar man företagen från att kunna släppa ut extra koldioxid.
Men allt är ännu inte klappat och klart. EU:s ministerråd, det vill säga medlemsländernas regeringar, ska nu tycka till om beslutet. Om de inte vill ställa upp på parlamentets krav, kommer frågan att tas upp igen.
Text: Barbro Janson