Europas sämsta storflygplats får ett lyft
Charles de Gaulle. (Foto: Flickr/fatboyke (luc))
Erfarna resenärer brukar i möjligaste mån undvika att flyga via Paris. Att ha sin transfer på Charles de Gaulle är ofta både omständligt och tidskrävande. Nu ska flygplatsen moderniseras och bli ledande i Europa.

Aéroports de Paris, som driver Charles de Gaulle, och flygbolaget Air France har tagit fram en utvecklingsplan för den franska storflygplatsen. En investering på 580 miljoner euro ska förvandla den ofta utskällda flygplatsen till ”Europas ledande hub”, skriver Air France i ett pressmeddelande.

En ny avgångshall, ”satellite 4”, gör att flygplatsen på sikt ska kunna hantera 42 miljoner passagerare per år jämfört med dagens 34 miljoner. Flygplatsen strukteras också om för att minska avstånd och transfertider.

– Vi har varit medvetna om att Charles de Gaulle har varit ett område där vi har behövt arbeta med både service och effektivitet för att förbättra vårt erbjudande, nu levererar vi. Med möjligheten att betjäna ytterligare 8 miljoner nya passagerare, byggandet av en ny avgångshall och en omorganisering som transporterar våra passagerare på ett mer effektivt sätt är vi nu redo att möta världens passagerare, säger Noud Duyzings som är Sverigechef för Air France KLM.

GÖRAN INGMAN
goran@vagabond.se