
Vagabond var som vanligt på turistmässan i Göteborg med egen monter, där bland annat Mikaela Nörstewold t v och Sophie Ashton sålde prenumerationer.
Igår avslutades den 30:e upplagan av turistmässan i Göteborg. Mässan har krympt i många år. Även i år blev det en minskning jämfört med förra året.
Tidigare har svenska utställare hållit till på Tur-mässans andra våning, medan utställare från Europa och resten av världen dominerat stora mässgolvet. I år hade man stängt övervåningen och trängt ihop alla en trappa ner
På fredagsförmiddagen, mässans andra dag, kom få besökare och gångarna mellan montrarna ekade tomma. Men så fort allmänheten släpptes in klockan tvÙ� på fredagseftermiddagen, och även under helgen, strömmade publiken till, om än i mindre omfattning än tidigare år.
Eftersom antalet inbokade affärsmöten ökade med 70 procent samtidigt som utställarna gav toppbetyg åt årets bantade och komprimerade turistmässa är Turs chef Lisa Callert nöjd.
– Det känns att vi är på rätt väg, säger hon, enligt ett pressmeddelande.
– Trots minskningen uppfattade många mässan som mer välbesökt i år, förtydligar hon, vilket hänger samman med den nya planlösningen: en tajtare och mer överskådlig mässa som inbjöd till spontana möten.
Vagabond var som vanligt på plats för att sälja prenumerationer, de senaste numren av Vagabond och reseböcker. Alla som handlade i montern bjöds på färskpressad apelsinjuice. Jämfört med förra året var det mer än dubbelt så många som passade på att teckna en prenumeration på tidningen.
På söndagen ledde Vagabonds Per J Andersson en utfrågning från stora scenen i B-hallen av utrikesminister Carl Bildt. Ämnet för utfrågningen var vad svenska ambassader utomlands kan – och inte kan – göra för svenska resenärer i kris.
REDAKTIONEN
Läs mer
UD.s reseråd
Ta med kontanter på Cypernresan.