
Foto: Swedavia/Tommy Säfström
Många är just nu förvirrade när det gäller vem som är ansvarig för vad i askmolnets skugga. Flyger du i Europa är reglerna glasklara: flygbolaget ska stå för de flesta av dina merkostnader.
Text: Tina Fallgren
Hej, Anna Norlén, jurist på Konsumentverket, vilka skyldigheter har flygbolagen gentemot sina resenärer?
– Flygbolagen är skyldiga att av- eller omboka sina resenärer på resenärens begäran. Detta gäller oavsett anledning till varför flygningen ställdes in. Om konsumenten väljer att omboka ska man även vid behov få logi och måltider i proportion till väntetid och möjlighet att ringa, säger Anna Norlén som är jurist på Konsumentverket.
– Generellt sett har flygbolagen också en skyldighet att ersätta dig som resenär med ett schablonbelopp, som ligger mellan 250 och 600 euro (motsvarande 2 500-6 000 svenska kronor) vid ett inställt flyg eller ett flyg som är försenat med mer än tre timmar.
– Men om ett flygbolag kan visa på att en extraordinär situation, som till exempel en naturkatastrof, förelåg när flyget skulle ha avgått är flygbolaget inte skyldig att ersätta passagerare som vanligtvis har rätt till schablonersättning när de drabbas av en inställd flygning. Däremot kvarstår konsumentens rätt att få välja mellan avbokning eller ombokning när flyget blir inställt.
Vad gäller resenärernas merkostnader?
– När det gäller andra utlägg, som till exempel förlorad arbetsinkomst eller kostnader för tåg eller hyrbil är huvudregeln att flygbolaget ansvarar för ekonomiska skador som är en följd av försening av passagerare och bagage. Men om flygbolaget kan visa på att det har gjort allt som rimligen kan förväntas för att undvika skadorna eller att det var omöjligt för flygbolaget att till sådana åtgärder för att slippa ersätta utlägg är de undantagna från skyldigheten att ersätta resenärens extrakostnader.
Vad kan du som konsument göra?
– Om din flygning ställs in och du vill göra en ombokning, ring till det flygbolag som du har bokat din resa genom och be att få göra detta. Om du blir ombokad till en tidpunkt som gör att du behöver logi och måltider, fråga då även efter detta.
– Om man inte är nöjd så får man gå vidare med fallet när man kommer hem. Först bör man kontakta flygbolaget. Om inte man får svar eller inte de svar man önskar av flygbolaget kan man kontakta en konsumentvägledare i den kommunen man bor i och eventuellt även vända sig till Allmänna reklamationsnämnden som i så fall får pröva ditt fall på nytt och göra en bedömning utifrån din situation, säger Anna Norlén.
Läs också
Trygg-Hansa och If ersätter, men inte Folksam.