På internationella flygorganisationen IATA:s seminarium om flyget och klimatförändringarna berättade flygplanstillverkaren Airbus om vad som senaste året hänt när det gäller att ersätta fossila bränslen med biobränslen, rapporterar klimatkompensationsföretaget Tricorona i sitt nyhetsbrev från Durban i Sydafrika.

I panelen satt förutom representanter för Airbus och IATA även miljörörelsen. Panelen slog fast att de resurser som idag är avsatta för att rädda klimatet och miljön inte räcker för att flyget ska klara målet på 50 procents reduktion av koldioxidutsläppen till 2050.

Däremot trodde panelen att det är tekniskt möjligt att på lång sikt är möjligt att minska flygets utsläpp ännu mer, kanske ner till 75 procent. Men då duger det inte att lunka på som idag. Då krävs radikalare åtgärder och mer resurser.

På bara några år har förnybara bränslen introducerats och används idag på flera reguljära flygningar. Eftersom konkurrensen om biobränsle redan är stor och kommer att öka, samt då produktionen i vissa fall inte är hållbar, behöver nya hållbara biobränslen introduceras.

Stora resurser läggs därför på forskning för att få fram sådana bränslen, där alger kanske är det allra intressantaste spåret. Alger kan odlas på områden som inte är attraktiva och kan dessutom skalas upp relativt snabbt till stora volymer.

Jonas Helseth från miljöorganisationen Bellona berättade att alternativet att använda sig av koldioxidlagring för att ytterligare minska klimatpåverkan.

Även bränsleeffektivisering är ett område där utvecklingen går snabbt. Kevin Goddard från Airbus visade upp två kommande flygplansmodeller som har en bränsleförbrukning som är 15-25 procent lägre än tidigare modeller.

Från och med årsskiftet omfattas flyget av EU:s handel med utsläppsrätter. Många flygbolag, särskilt de utanför Europa, gillar inte det.

Conor McAuliffe på amerikanska flygbolaget United Airlines sa att det vore bättre med ett globalt handelssystem enbart för flygindustrin som administreras av en internationell flygorganisation som förkortas ICAO.