Enligt Martin Selmayr, talesperson på eEU-kommissionen, har en sådan tjänst varit efterfrågad.

– Flygbolagen vill erbjuda tjänsten till affärsmännen. Men det finns också en efterfrågan bland de yngre, vilket märks nu när Ryanair är bland de första som visat intresse.
I juni/juli lanserar Ryanair mobiltekniken på 20 flygplan. På vilka maskiner exakt eller mellan vilka destinationer är ännu inte bestämt, säger Ryanairs Nordeuropachef Wilhelm Hamilton. Tjänsten innebär inga extrakostnader, som höjda biljettpriser, för passagerarna. Snarare tror Wilhelm Hamilton att möjligheten kommer att locka fler resenärer.

– Det kommer att ge oss ökade intäkter på våra kringtjänster, som försäljning ombord, och vi kommer att ytterligare kunna sänka priserna, säger han.

Mobiltelefonerna kopplas mot en basstation som flygbolagen monterar i planen. Eftersom telefonnätet kommer i förbindelse med marken via satellit och sändningseffekten blir låg, störs inte planets övriga utrustning.

Enligt Mikael Lindberg, pressekreterare på SAS Sverige, skulle installering av basstationer ombord kosta åtskilliga miljontals kronor. För ett par år sedan genomförde sas en kundundersökning, där hälften av passagerarna sa att de föredrog att flyget var en mobilfri zon.

Vi har inte beslutat hur vi ska göra, men vi följer teknikutvecklingen och de faktiska förutsättningarna. Vill kunderna betala för det här? undrar han.

Text: Sofia Hadjipetri

Bra eller dåligt med mobiler på flyget? Diskutera här!