Två personer som vandrar framför en sjö med ett berg i bakgrunden

Inget mer flyg för kunder till researrangören Globalrunners. Foto: GettyImages

Nyhet

Resebolaget som valt bort flyget

Tidigare valde den svenska researrangören Globalrunners att erbjuda samtliga kunder tåg som alternativ till flyget. Men nu väljs flygresorna bort helt – och de hoppas att fler ska gå samma väg.

Text: William Åberg • 2022-01-08

I takt med klimatdebattens tilltagande intensitet har tågen seglat upp som ett populärt alternativ till flygen. Innan pandemin slog till ökade försäljningen av Interrailkort med 85 procent (2019 jämfört med 2018) och resebolag som Ving och Grand Tours erbjuder tågresor utöver flyget. Ett företag som har tagit steget längre är Globalrunners.

Redan 2016 fick kunde deras resenärer välja mellan tåg och flyg – men nu är det sistnämnda inte längre ett alternativ. Destinationer som man tidigare har rest till, men som inte kan nås med hållbara transporter – likt Island, Nepal och Kuba – har den svenska researrangören valt att bortse från. Globalrunners VD Ellika Nyqvist Livchitz berättar om beslutet:

– Det är den åtgärd som gör störst skillnad när det gäller vårt företags påverkan på klimatet. Vi agerar eftersom vi inser att allt från regeringar, företag och privatpersoner måste ställa om för att vi ska få det trivsamt på jorden även i framtiden.

Flyget står för cirka två procent av de globala koldioxidutsläppen. Räknar man in effekten av utsläpp på hög höjd stiger siffran till mellan fyra och fem procent, enligt Naturskyddsföreningen. Ellika Nyqvist Livchitz understryker att länder som Sverige måste ta ansvar i kampen mot klimatförändringarna.

– Vi som tillhör den rika minoriteten på jorden som bidrar mest till klimatförändringarna, vilka drabbar de som inte påverkar klimatet i lika hög grad mycket värre och de har inte alls samma möjligheter att anpassa sig till högre havsnivåer, torka, vattenbrist med mera. En skriande klimatorättvisa.

Lockar nya målgrupper

Under fjolåret flög över 2,2 miljarder passagerare jorden över – och 2019 var siffran nästan dubbelt så hög, rapporterar Statista. Så hur påverkas ett företag i turistbranschen av att välja bort ett sådant populärt färdmedel?

– Vi har redan märkt att vi når nya målgrupper och till vår glädje och delvis förvåning ställer även våra stamkunder om, gillar läget och bokar det vi erbjuder: tåg. Vi är ensamma på marknaden när det gäller många av de resor vi erbjuder och de är inte så enkla att ordna på egen hand, vilket är en fördel för oss.

Att understryka fördelarna med att åka tåg är ett viktigt medel för att överleva på den konkurrenskraftiga resemarknaden, menar Ellika Nyqvist Livchitz. Upplevelserna längs resan, kontaktskapandet med medresenärer och den fridfullhet som tågresor genom kontinenten kan skapa är faktorer som hon vill ska få de som inte redan väljer tåget att göra det.

– Klimatkämparna är lätta att attrahera, men vi försöker även få andra människor att vilja välja tåget och vara en del av en positiv förändring. En sak som har fått flera av våra kunder att gärna följa med på tåget är när medresenärer på tidigare resor som valt tåg berättat om hur spännande, intressant, vackert och roligt det var att ta tåget genom Europa och att de absolut skulle göra det igen.

Flera personer som går på ett tåg
Ellika Livchitz hoppas att fler, utöver tågentusiaster, väljer tåget. Foto: GettyImages

Även lyxfaktorn, som blir allt mer framträdande inom tågbranschen, kan vara en lockelse som får fler att framöver välja resemedlet. Österrikiska ÖBB:s nyrenoverade nattåg som sätts i trafik senare i år eller Orientexpressen som återupplivas 2023 är exempel på sådana alternativ. Hög bekvämlighet, egna bagageskåp och skärmar med trådlös laddning hoppas Globerunners attraherar fler resenärer.

Val av transportmedel är likväl bara en del av hållbart resande. Globerunners arbetar också för att främja lokalsamhället och dess befolkning på sina resor.

– Vi väljer exempelvis annorlunda destinationer som inte lider av överturism, reser i små grupper som möjliggör kontakt med lokalbefolkningen, samt väljer enbart lokalt ägda boenden med schyssta arbetsvillkor som ägs och drivs av lokalbefolkningen och serverar mat och dryck som produceras i regionen. Det gynnar destinationen och det är roligare för våra gäster. Även andra leverantörer måste vara lokalt förankrade och lokalt ägda, som cykeluthyrare, lokala guider, bussbolag när det inte går tåg ända fram.

Vilseledande reklam

Även om fokuset på det hållbara resandet ökar i branschen har flygbolag som SAS och BRA varit föremål för kritik för användningen av begrepp som “klimatkompensation” och “klimatneutralitet”. Konsumentverket har fällt de två företagen för vilseledande miljöpåståenden i marknadsföring. Ellika Nyqvist Livchitz hoppas nu att fler resebolag i stället väljer att gå samma väg som Globalrunners.

– Branschen inser flygets påverkan mer och mer och många verkar förstå att klimatkompensation är green-washing. Flygen släpper ut lika mycket oavsett en extra slant till olika projekt. Det krävs lite kompetensutveckling för att fler ska gå vår väg, för det är ganska få i branschen som vet hur man bokar tåg och hur det är att åka tåg i Europa nuförtiden.


Text: William Åberg • 2022-01-08
NyhetAnsvarsfull turismIntervju

Scroll to Top