
Vijay Mallya, The king good Times, har det inte så gott längre när hans flygbolag krisar.
Indiska flygbolaget Kingfisher Airlines kan bli nästa stora flygbolagskonkurs, offer för en kombination av höjda oljepriser och ett hårt priskrig om passagerarna.
Kingfisher Airlines, som har gjort sig kända för bra service och ändå låga priser, ägs av en bryggerikoncern som också gör ett öl med samma namn, känt för många Indienresenärer och besökare av indiska restauranger i Europa.
Bryggerkoncernen ägs i sin tur av Vijay Mallya, som brukar kallas The king of good times och jämföras med Richard Branson (Virgin Airlines ägare) och ofta förekommer på festbilder i indiska skvallertidningar.
Men nu verkar verksamheten gått i stå. Pengarna är nästan slut och flygbolaget är skyldig indiska flygplatsmyndigheter flera miljarder kronor i obetalda avgifter.
I början av senaste veckan ställde Kingfisher in hälften av sina flygningar, sedan man drabbats av pilotbrist efter ett massavhopp av piloter till konkurrenten Indigo.
Några dagar senare tÙ?ndes hoppet då State Bank of India lovade gå in med ett frikostigt lån för att rädda flygbolaget från sin akuta brist på pengar. Därmed sköts undergången upp, frågan är bara hur längre priskriget på indiska flygmarknaden kan pågå innan Kingfisher eller någon av konkurrenterna blir tvungna att ge upp.
Indien har en internationellt stor andel lågprisflyg på inrikeslinjerna – 65 procent –vilket inneburit en prisfest för resenärerna. Ingen annanstans i världen finns så många avgångar till så låga priser. Om du idag bokar en biljett för att imorgon flyga Delhi-Mumbai (140 mil) får du betala 600 kr med exempelvis lågprisbolaget Spice Jet, om du ska flyga om en månad kostar biljtterna 150 kr, två typiska priser på inrikesflyg i Indien idag.
PER J ANDERSSON i Chennai, Indien
per@vagabond.se