Personalen drabbas hårt när Sas krisar. Foto Angelica Zander
– Det handlar om bolagets överlevnad, sa vd Mats Jansson på onsdagens presskonferens.
– 2009 och 2010 blir tuffa år, det har vi sagt tidigare. Marknaden ser besvärlig ut och är totalt oberäknelig. Det handlar om att svälta till 2011, fortsatte han.
Frågan är vad Sas kris och sparpaketet innebär för passagerarna. Sedan tidigare har bolaget dragit ner på sina interkontinentala linjer och satsat mer på Europaflyg. I våras las till exempel linjerna till Peking och Bangkok ner. Troligt är att denna utveckling fortsätter. Vilken destination försvinner härnäst? New Delhi, Washington DC?
Sas hotas från alla håll, kommenterar journalisten Anders Hasselbohm på Flygtorget.se.
”Precis som alla andra flygbolag har den kraftiga ekonomiska krisen i världen slagit hårt mot Sas, liksom det höjda bränslepriset. Men framför allt utsätts det tidigare monopolskyddade Sas nu av konkurrens från alla håll och kanter. Och medan andra bolag kommer med nyheter – nya linjer, lägre priser – förefaller Sas för tillfället mest att backa hem.”, skriver han.
Hur krisen slår mot personalen står dock klart. Under hösten ska ledningen förhandla med facket om lönesänkningar på mellan 10 och 20 procent för den flygande personalen. Vd:n kallar dagens kollektivavtal för ett avtal ”från forntiden”.
Verner Lundtoft Jensen, ordförande för det danska kabinfacket CAU, säger att Sas-ledningens krav på lönesänkningar är vansinnigt.
Kravet på den danska kabinpersonalen är 32 procents lönesänkning.
Det innebär, enligt Sveriges radios Dagens eko, att Lundtoft Jensens medlemmar skulle tjäna mer på att gå på danskt arbetslöshetsunderstöd .