Annons
Annons
Hamburg centralstation

Hamburgs centralstation! SJ har inte haft några tåg till Tyskland sedan mitten av 1990-talet. Foto: GettyImages

Nyhet

EU-byråkrati sinkade nya nattåget till Tyskland

För första gången på nästan 30 år kör SJ nattåg mellan Stockholm och Hamburg. Men trafikstarten i september blev ett fiasko. I sista stund meddelades att en stor del av vagnarna inte var godkända för trafik. Hur klantig för man vara! tänkte fler än en svensk tågresenär. Vagabond ringde SJ för att reda ut vad som egentligen hände.

Text: Per J Andersson • 2022-09-28 Uppdaterad 2022-09-29

I och med januariöverenskommelsen 2019 stod det klart att den svenska regeringen skulle satsa flera hundra miljoner på att upphandla en direkt tåglinje från Sverige till kontinenten. Snälltåget har under högsäsong ett nattåg Stockholm–Berlin, men SJ har inte haft några tåg till Tyskland sedan mitten av 1990-talet.

2021 stod det klart att den nya linjen skulle bli Stockholm–Hamburg och att trafikstart skulle bli i slutet av sommaren 2022. Enligt avtalet ska nattåget gå 244 dagar per år. Och i våras började biljetter säljas till det nya sovtåget, som SJ döpte till Euronight.

Men strax innan det skulle börja rulla meddelades att en stor del av vagnarna inte var godkända. Tåget kunde börja köra, men med bara ett mindre antal liggvagnar. Tusentals resenärer fick bokas av och få nya bokningar kunde göras på de avgångar som återstår i år. I dagsläget finns plats på ett fåtal tåg i oktober.

Upp som en sol och ner som en pannkaka med andra ord. Besvikelsen var förstås stor bland tågsemestrande svenskar som hade sett fram emot Tysklandstågets återkomst.

Vagabond ringde därför SJ:s upphandlingschef Dan Olofsson för att ta reda vad det är som strular.

Starten av Euronight blev ju inte som SJ och resenärerna tänkt sig. Har ni nån prognos för när ni får köra även med sov- och sittvagnar så att fler kan resa mellan Tyskland och Sverige?

– Alla dokument är inskickade och processen löper på så snabbt den kan. Vi inväntar nu svar från EU:s järnvägsbyrå ERA på de första typgodkännandena. Så snart de kommer så tar det ytterligare cirka två veckor innan fler vagnar av samma sort kan godkännas. Vagnarna står klara att sättas i trafik och så snart vi har godkännanden så kommer vi att sätta in dem. Eftersom det inte behövdes något nytt godkännande i Sverige har vi kunnat provköra vagnarna i Sverige och utbildat personalen på vagntyperna. 

Den nya rutten Stockholm–Hamburg var planerad sedan länge, men det var ju först några dagar före trafikstart 1 september det stod klart att en del av SJ:s vagnar inte var godkända i Danmark. Varför kom beskedet så sent? Borde inte alla tillstånd vara klara innan man öppnar biljettbokningen?

– Tillstånd för trafik i Danmark är alltid komplext och vi påbörjade arbetet i god tid. Tyvärr så sammanfaller hela processen med att ansvaret för fordonsgodkännanden flyttas från nationella myndigheter till EU:s järnvägsbyrå ERA. Därför saknas helt rutiner och erfarenheter från tidigare processer. Det är viktigt att påpeka att danska Trafikstyrelsen såväl som ERA har varit mycket hjälpsamma och gjort sitt bästa för att hjälpa oss och vagnägaren RDC som är det bolag som söker godkännande. Vi visste att processen för ansökan via ERA skulle ta för lång tid i förhållande till när vi startade och satsade då på att få ett tillfälligt godkännande, på samma sätt som många gånger tidigare. Det visade sig då att dansk lagstiftning inte tagit höjd för de möjligheterna i samband med att EU:s nya lagstiftning implementerats. Det vill säga, Trafikstyrelsens har varken rätt att godkänna RIC-vagnar rakt av eller utföra tillfälliga godkännanden.

– Med facit i hand så skulle vi naturligtvis ha börjat ännu tidigare, men det var alltså först under sommaren 2022 som vi fick besked om att våra sju sovvagnar inte kommer att bli klara i tid på grund av komponentbrist. Vi påbörjade godkännandeprocessen för de ersättningssovvagnar som vi hyrt in på en gång. Att biljettförsäljningen öppnades redan under våren 2022 är direkt kopplat till ett krav i avtalet med Trafikverket.

SJ:s upphandlingschef Dan Olofsson. Foto: SJ

I tidningar har det gått att läsa att det handlar om brandskyddskrav som inte uppfylls för att vagnarna ska få färdas genom de danska tunnlarna. Är det så? Eller är det också annat som måste ändras innan det blir grönt ljus?

– Det är inga problem med brandskyddskraven. Kraven är välkända och vi har försett myndigheterna med all nödvändig dokumentation. Men observera, de vagnar vi kör med är godkända sedan tidigare och vi vill köra fler exakt likadana vagnar, men just dem finns inte på listan över tidigare godkända vagnar och då måste vi börja om från början. Vi söker alltså typgodkännande för vagnar som redan går i tåget för att kunna sätta in fler identiska vagnar.

Tågtunneln mellan Danmark och Tyskland ska ju vara klar 2028 – alltså om sex år. Kommer det förändra förutsättningarna för SJ och andra svenska tågbolag att köra tåg ner till Tyskland och längre?

– Absolut! Tunneln kortar restiden med cirka två timmar och förbättrar kapaciteten på en linje som idag är hårt belastad. Vi tror på fler tåg Sverige–kontinenten när tunneln under Fehmarnbält är klar. Ett orosmoln är att Danmark inte har anpassat sig till EU:s fjärde järnvägspaket, DSB [Danska järnvägen] kör fortsatt fjärrtrafiken direkttilldelad av staten, vilket kan göra det svårare att köra kommersiell trafik genom Danmark.

Finns det i dagsläget planer på fler internationella nattåg för de pengar regeringen anslog. Malmö–Bryssel pratades det om inledningsvis, kan en sådan linje bli av?

– Det blir en fråga för nya regeringen. Den upphandling som genomfördes av nattåget från Malmö till förslagsvis Köln/Bryssel fick inga anbud eftersom det inte gick att få lönsamhet med de förutsättningar som fanns. Om det ska komma till trafik så måste en ny upphandling genomföras som också inkluderar ersättning för den tyska sträckan.

Hamburg – den centrala knutpunkten för många som reser med tåg söderut från Norden. Foto: GettyImages

Euronight – fakta

• SJ:s Euronight ska enligt planen ha färdigbäddade sovkupéer (dyrast), liggkupéer (lite billigare) och vagnar med sittplatser (billigast).

• Pga EU-byråkrati kör Euronight nu bara med liggvagnar.

• Det första tåget från Stockholm till Hamburg gick 1 september 2022.

• Tåget lämnar Stockholm Central halv sex på kvällen och anländer Hamburg-Altona halv sju på morgonen. Åt andra hållet avgår tåget strax före tio på kvällen och anländer till Stockholm vid tiotiden nästa dag.

• För närvarande är bokningen av nya biljetter stängd pga brist på platser ombord.

• Hade du en bokning med tåget som bokats av pga vagnsbrist lovar SJ att du förutom att få tillbaka pengarna kommer att erbjudas en gratis tur- och returresa med nattåget till Hamburg någon gång före 1 maj 2023. 


Text: Per J Andersson • 2022-09-28
NyhetTågresor

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top