Forskaren är Paul Peeters, docent i ämnet hållbara transporter och turism vid universitetet i Breda, Holland. För Svenska Dagbladets räkning har han jämfört uppgifter från de 14 största bolagen som trafikerar svenska Luftfartsverkets flygplatser. Dessutom ingår flygbolaget Ryanair som använder andra flygplatser.
I rankningen listas bränsleförbrukning per stolskilometer. Lägst förbrukning har lågprisflygbolaget Ryanair. En anledning till att just lågprisbolagen ligger bra till i rankningen är att de ofta pressar in många passagerare i varje plan. En generell regel är också att äldre bolag släpper ut mer koldioxid än yngre. En nyare flygplansflotta ger ett bättre resultat.
Men det som framför allt styr skillnaderna mellan bolagen är alltså hur många flygstolar som finns i planet. I till exempel Tuifly Nordics plan Boeing 747 finns det 582 säten, medan British Airways bara har 300 säten i ett motsvarande flygplan. Det ger Tuifly Nordic en bättre plats i rankningen.

Samtidigt som lågprisbolagen ligger bra till i rankningen vill inte Paul Peeters lyfta fram dem som föredömen. Planen är välfyllda just för att biljettpriserna ska vara låga.
– Låga priser gör att människor handlar en flygresa ungefär på samma sätt som att handla en limpa bröd. Antalet flygresor ökar och även de totala utsläppen från flyget, säger han till Svenska Dagbladet.

Hela listan

Utsläpp av koldioxid per flygstol och flugen kilometer i Svenska Dagbladets rankning. Sämst resultat överst:
1) British Airways
2) Lufthansa
3) SAS
4) Skyways Express
5) Blue 1
6) Flynordic
7) Finnair
8) Malmö Aviation
9) KLM
10) Tuifly Nordic
11) Sterling Airlines
12) Novair, Apollo
13) Mytravel Airways, Ving
13) Ryanair