Tjeckiska motsvarigheten till SJ – České dráhy (CD) – planerar att starta sin nya linje mellan Prag och Köpenhamn redan i december i år.

Enligt en preliminär tidtabell som man publicerat kommer det dagligen gå ett tåg från Prag kl 10.31 på förmiddagen som kommer fram till Köpenhamn på eftermiddagen. Resan tillbaka är tänkt att avgå från Köpenhamn vid 17.25 och komma fram mitt i natten.

Ölglas och katedral i Prag i Tjeckien.
Skål, Prag! Snart kan vi ta ett direkttåg till er hela vägen från södra Skandinavien. Foto: Getty Images

Sovtåg 2026

Resan förväntas ta cirka tio timmar och gå via Dresden, Berlin och Hamburg.

Till att börja med blir det bara sittvagnar. Men från och med sommaren 2026 finns planer på ett nattåg Prag–Köpenhamn med ligg- och sovvagnar av samma snitt som Comfort Jet-tågen som i dag trafikerar bland annat linjerna Prag–Budapest och Prag–Hamburg.

Knyta samman länder

Tjeckiska tågbolaget České dráhy säger att detta är en del av ett större initiativ för att knyta samman Centraleuropa med Skandinavien genom hållbara transporter.

Men innan de nya långdistanstågen kan sätta in i trafik behövs godkännande från tyska motsvarigheten till Trafikverket (DB Infrago) och danska Banverket.

Läs också: Ny bok om tåg och vandring i Österrike

Flygbild över schweiziska Basel med floden Rhen.
Hurra! Snart kan vi också ta direkttåg till Basel, simma i floden Rhen och sedan hoppa på ett regionaltåg som tar oss till skidorten i Alperna. Foto: Getty Images

Direkttåg till Alperna

Samtidigt planerar statliga schweiziska tågbolaget Schweizerische Bundesbahnen (SBB) att våren 2026 starta en direktlinje mellan Malmö och Basel.

SBB:s talesperson Sabrina Schellenberg säger till danska tidningen Politiken att intresset för internationella nattågslinjer ökar och att förbindelsen Schweiz–Skandinavien är en sträcka man övervägt länge.

Ambitionen är att det nu ska bli av. Men fortfarande är det inte är helt klar med finansiering och med tillstånd från järnvägsmyndigheterna för att köra genom Tyskland och Danmark.