Det ser ut som om det statliga tågbolaget SBB, Schweiz motsvarighet till SJ, nu ska ta upp konkurrens med ÖBB, grannlandet Österrikes statliga tågbolag, om nattågstrafiken i Europa.
Österrikiska ÖBB kör redan flera populära nattågslinjer i Europa, bland annat från Hamburg till München, Innsbruck och Wien och mellan Wien och flera destinationer i Italien.


Läs också: Guide till Basel – konst, bad & trendiga barer.
Koldioxidlagen
I början av juli beslutade den schweiziska riksdagen att klubba den så kallade koldioxidlagen som innebär att man under de kommande sex åren ska satsa 60 miljoner franc, motsvarande 720 miljoner svenska kronor, på statliga subventioner av internationella tågförbindelser.
I likhet med den svenska regeringen som ger statliga bidrag till nattågen från Stockholm till Norrland och Tyskland tror man alltså inte att linjen kan bära sig kommersiellt, i alla fall inte inledningsvis, utan behöver stöttas med statliga bidrag.
Das Bundesamt für Verkehr (BAV), Schweiz motsvarighet till Trafikverket, har därefter beslutat att satsa större delen av de anslagna pengarna på en enda tåglinje, nämligen en ny nattågsförbindelse från Basel via Hamburg och Köpenhamn till Malmö, enligt schweiziska public servicemediabolaget Schweizer Radio und Fernsehen (SRF).

Sex tåg i veckan
Från och med april nästa år ska tre nattåg i veckan i varje riktning börja rulla mellan Sverige och Schweiz, alltså totalt sex tåg per vecka.
Det innebär att varje tågresa mellan Basel och Malmö subventioneras med drygt 300 000 kronor. På en fråga från SRF vad pengarna ska användas till svarade SBB:s talesperson Sabrina Schellenberg:
– Dessa medel är avsedda att täcka de stora kostnaderna för att driva detta tåg. Vi talar om tåglinjer och energikostnader, men även kostnaderna för lok, vagnar, och personal.
”Slöseri med skattepengar”
Innan den nya nattågsförbindelsen mellan Basel och Malmö kan börja rulla återstår dock ännu ett politiskt beslut. I december i år måste den nya tåglinjen mellan Skandinavien och alplandet godkännas av Schweiz riksdag i samband med att statsbudgeten för nästa år ska klubbas.
Och det finns de i parlamentet som motsätter sig den stora satsningen på en tåglinje till Malmö. En av dem är Thomas Hurter från högerpopulistiska SVP och ledamot i riksdagens transportutskott. Han tycker att det är slöseri med skattepengar:
– Pengarna skulle kunna användas bättre om man satsar på redan befintliga tåglinjer, säger han till tv-bolaget SRF.
Läs också: Tågluffa i Schweiz – en spektakulär resa på höjden.