Olika villkor hos försäkringsbolagen
 
Vissa försäkringsbolag säger att de inte ersätter en spänn för resor som ställts in pågrund av vulkanutbrottet på Island, andra säger att de ersätter praktiskt taget alla merkostnader. Vagabond reder ut förvirringen.
 
Text: Tina Fallgren, foto: Per J Andersson
 
Hej, Gabriella Lanciotti på Konsumenternas försäkringsbyrå., vilken försäkring täcker en sådan här situation?
 
– Det finns nog ingen försäkring som täcker alla delar i en sådan här situation. Men om du har en reseförsäkring i någon form så kanske delar av dina kostnader kan täckas. Till exempel så kan man ha ett utökat reseskydd via sin hemförsäkring eller så kanske man har tecknat en separat reseförsäkring  när man bokade resan.
 
– Dessutom brukar det ingå någon form av reseskydd om man har betalt sin resa med ett betal- eller kreditkort som Visa, Mastercard.
 
Vad kan man som resenär göra om man befinner sig utomlands? 
– Man behöver ta kontakt med sitt försäkringsbolag innan man bokar hotell på grund av oklar hemresa för att veta hur du ska göra så att du inte drar på dig onödiga kostnader som sedan inte ersätts av bolaget. Blir man strandsatt kan det bli kostsamt givetvis. Ta kontakt med ditt försäkringsbolag eller försäkringsbolagets larmcentral (ett avgiftsfritt samtal till en central bemannad dygnet runt).
 

Vad täcker reseskyddet i en hemförsäkring?

Vagabond ringde till tre försäkringsbolag för att reda på om de ersätter resenärer som blivit strandsatta på grund av askmolnet.
 
Frågan vi ställde: Vilken hjälp ingår om man tecknar försäkring hos er?
 

Försäkringsbolaget If:

Ersättning för sjukvård och försening

– För att få ersättning behöver man ha ett utökat reseskydd, hos If heter det numera Stor hemförsäkring. I den här situationen kan man då få förseningsersättning upp till 5 000 kronor, säger Caroline Uliana – pressansvarig på If.
 
– Ifall du behöver sjukvård kan du få hjälp, men behöver du hjälp med resan är det ditt resebolag eller charterbolag som du ska kontakta, säger hon. 
 

Folksam:

Ingenting

– Ingenting, säger Karin Iderling som är gruppchef för reseskador på Folksam.
 
– Om man har drabbats är det resebolaget man ska höra av sig till, säger hon.
 

Trygg Hansa:

Ersättning för nästan alla merkostnader

– Hos Trygg Hansa räcker det att du har en vanlig hemförsäkring, säger Håkan Franzén produktspecialist inom hus- och hemförsäkring på Trygg Hansa.
 
– I den hÙ�r situationen kan våra kunder få ut ersättning för förseningar, till och från resemålet. Det ska då täcka de merkostnader som man drabbas av som extra mat, vilket är 400 kronor per dygn. Man måste bara höra av sig till oss, säger Håkan Franzén. 
 

Läs också

Resebolagen måste ersätta försenade resenärer