Apollo ger inte sina resenärer ersättning om en resa ändras efter att den har bokats. Det anser konsumentombudsmannen, KO, är oskäligt och tar därför researrangören till Marknadsdomstolen.

– Det vi gör nu är en branschpolicy, så här gör alla researrangörer och har gjort i 30 år. Vi gör inte något annorlunda än någon annan. Det här är en branschfråga, säger Apollos informationschef Kajsa Moström.

Apollos avtalsvillkor ger rätt till återbetalning av resans pris om en restid ändras mer än åtta timmar, men varken skadestånd eller ersättningsresa erbjuds till kunden. Enligt KO strider detta mot lagen.

KO tycker att en semesterresa innehåller mer än bara charterresan som är köpt av researrangören. Resenären kan ha bokat anslutande resor, tagit ledigt från jobbet och kanske köpt biljetter till något evenemang på resmålet.

Ändras en resa så mycket att resenären inte längre kan eller vill genomföra den har han eller hon därför rätt till kompensation enligt paketreselagen, menar KO. Det kan vara skadestånd för utgifter eller rätt till en ersättningsresa.

Samarbetsorganisationen Researrangörer i Sverige, RIS, har enligt Kajsa Moström försökt att få en dialog med KO. Hon säger att de brukar prata kontinuerligt om något ska förändras.
– Men nu har vi inte fått tillstånd en diskussion vilka förändringar som ska göras. Det tycker vi är tråkigt, säger hon.

Konsumentombudsmannen är ute efter ett prejudikat.
– Vi vill få en domstol att säga att vi har rätt, så att vi sedan kan använda domen i framtiden. Ett avgörande i det här målet bör sedan gälla alla researrangörer, säger Daniel Karfs, jurist KO-sekretariatet.

Ärendet påbörjades då Apollo anmäldes av en av sina kunder till Allmänna reklamationsnämnden för några år sedan. Där vann Apollo, men kunden gick då vidare till KO.

Målet är nu alltså i Marknadsdomstolen, men det beräknas dröja ett tag till innan domen faller.
– Det brukar ta alltifrån ett halvår till ett år, säger Daniel Karfs.

Text: Lovisa Granberg