Konsumentombudsmannen, KO, företräder ett svenskt par som skulle resa med Ryanair från Bryssel till Stockholm förra året. Strax innan de skulle resa fick de veta att flyget var inställt och att de skulle få plats på ett annat flygplan som gick först två dagar senare.
Paret kunde inte vänta på detta flyg utan betalade till slut hemresan ur egen ficka med taxi, tåg och hyrbil. De fick tillbaka pengarna för flygbiljetten, 322 kronor, men fick i övrigt ingen kompensation. De fick inte mat och hotellrum betalda, vilket de borde ha fått, enligt KO som anser att Ryanair bryter mot lagen.
– Ett flygbolag ska boka om passagerare med andra flygbolag om det inte kan erbjuda ersättningsflyg. Finns det inga lediga flyg ska passagerna erbjudas måltider och hotellrum. Vår bedÙ?mning är att många konsumenter drabbas av att flygbolagen inte följer reglerna, säger konsumentombudsmannen Gunnar Larsson.
Paret vill ha ersättning av Ryanair för de utlägg de haft, skriver KO i ett pressmeddelande.
Under 2006 och 2007 har Allmänna reklamationsnämnden vid 35 tillfällen gett konsumenter rätt i tvister mot Ryanair. Men vid 22 tillfällen har Ryanair inte följt AllmÙ�nna reklamationsnämndens rekommendationer. Fallet med paret som skulle resa från Bryssel är ett av dem.
Läs mer:
Ryanair svartlistat av Råd & Rön