Snart kanske du kan ta tåget hela vägen till Sälenfjällen. Planerna på att återstarta tågtrafiken som lades ner för mer än 50 år sedan går framåt med stormsteg.

I slutet av femtitalet la man ner direkttågen från Stockholm till Sälen by och vidare upp till Särna. Fast ända till 1972 kördes regionala rälsbussar. Sedan rev man upp rälsen och tågresenärerna kom inte längre än till Malung sex mil söderut.

Pojke på mountainbike som cyklar på träspång över våtmark.
Turism i Sälenfjällen handlar inte bara om skidor, utan också om vandring, klättring och cykling. Foto: Skistar

Bil och flyg

Sedan 2011 är även persontågtrafiken till Malung nedlagd och praktiskt taget varenda skidturist som tar sig till Sälen gör det i egen bil. Om man inte flyger: sedan 2019 finns en flygplats i Sälen med det kaxiga namnet Scandinavian Mountains Airport.

Men nu har kommuner, trävaruföretag och turism/destinationsbolag, bland annat Skistar, gått samman och bildat Scandinavian Mountains Railway som nu ska utreda möjligheten att lägga ny räls och återuppta tågtrafiken.

Planen är att järnvägen ska följa den gamla järnvägsbanken från Malungsfors fram till strax söder om Kläppen, skriver Siljan News. Där kommer spåret att korsa Västerdalälven för att sedan slingra sig upp till en ny station i Lindvallen.

Läs också: Nu kan du boka tågresan till jul och nyår – idag släpps biljetterna.

Flygplatsterminalen på Sälens flygplats.
Med en kvarts miljard i statligt investeringsbidrag öppnades Sälens flygplats strax före jul 2019. Foto: Skistar

Järnväg till Trysil

En vision är att fortsätta västerut med en station vid flygplatsen och därefter ansluta till Trysil och den norska järnvägen.

En viktig pusselbit, skriver sajten Freeride, är att kunna erbjuda en järnvägsstation nära Kläppen, något som skulle möjliggöra ”ski-in, ski-out” för många besökare.

Nyligen föreslog regionstyrelsen i Dalarna att man ska gå in med två miljoner kronor i Scandinavian Mountains Railway.

Militären vill ha räls

Oväntat stöd till tågsatsningen kommer från Försvarsmakten. Fler förbindelser och bättre infrastruktur mellan Sverige och Norge står sedan Natointrädet högt på militärens önskelista.

– När det gäller försvaret finns ett intresse från deras sida för en järnvägsförbindelse mellan Norge och Sverige över Sälen. Bygger vi järnvägen ska den också kunna användas för deras behov, säger Hans Unander, kommunalråd i Malung-Sälen till Siljan News.

Det vore med andra ord mumma för såväl fjällturismen som Försvarsmakten om en ny järnvägsförbindelse kan koppla samman Sälen med resten av av Sverige – och dessutom med Trysil och därmed med Oslo.

Läs även: Nytt fjällhotell i Sälen – flirt till Colorado och Aspen.