Surfa på flyget till USA
Lufthansa lanserar internet på flygningar till USA. Bild: Getty Images
Nu kan du statusuppdatera, mejla och skicka SMS på höga höjder. Lufthansa lanserar trådlöst internet på flera flygningar över Atlanten. SAS och Norwegian planerar att installera uppkoppling.
Text: Fanny Ernestrand

Lufthansa lanserar i januari internet på flera av sina flygplan som flyger från Frankfurt till New York, Atlanta och Detroit. Därmed blir de det första flygbolaget i världen att erbjuda trådlöst nät ombord på interkontinentala flygningar. I slutet av nästa år ska samtliga långdistansflygplan i Lufthansas flotta ha internet ombord.

Fler flygbolagÄven SAS och Norwegian planerar att lansera trådlöst internet på sina plan.
– Vi väntar bara på godkännande från EASA, europeiska luftfartsmyndigheten, säger Åsa Larsson, pressansvarig på Norwegian vars utrustning redan står klar för installation.
Men ett godkännande kan ta tid och för varje flygplansmodell krävs ett nytt tillstånd.
– EASA tittar på utrustningen som ska installeras i förhållande till planet för att se så att den inte påverkar flygsäkerheten, säger Eva-Mari Löfqvist på Transportmyndigheten.
SAS är i slutförhandlingarna med sin leverantör men räknar kallt med att tekniken och godkännandet ska vara klart i april.

Gratis i januari
Fram till sista januari är Lufthansas uppkoppling gratis, därefter kommer det kosta 10,95 euro i timmen med en maxkostnad på 19,95 euro för 24 timmars surfande. SAS och Norwegian planerar att låta uppkopplingen vara kostnadsfri för resande i de dyrare klasserna. Priset för ekonomiresenärer är inte bestämt.
– Det är en påkostad satsning och därför är det svårt att säga vad priset kommer att bli, säger Anders Lindström, presschef på SAS.
Norwegian har däremot en annan prisfilosofi.
– Det ska vara lika billigt som att surfa hemma, säger Åsa Larsson och hänvisar till att de är ett lågprisbolag även när det gäller extratjänster.

Oklart hur man bokarMedan Lufthansa har satsat på interkontinentala flygningar satsar de andra bolagen på affärsdestinationer som Oslo, Köpenhamn och London. Samtliga planerar dock att sedan successivt installera internet och täcka ännu fler kort- och långflygningar. Men hur resenärerna ska få reda på om deras flygning är uppkopplad är oklart.
– Till att början med är det bara nio flygplan som får internet och därför kommer det inte vara möjligt att boka tjänsten över internet, säger Anders Lindström på SAS.
IstÙ?llet kan resenärerna exempelvis bli erbjudna tjänsten vid incheckningen eller ombord. Norwegian kommer däremot att informera om uppkopplingsmöjligheten under bokningsprocessen.

Lufthansa och SAS erbjöd under 2007 internet, men tvingades avsluta projektet eftersom leverantören gick i konkurs.

Tekniken:

Systemen bygger på sattelitkontakt via en box som installeras på flygplanstaket. Signalerna ska inte påverka flygsäkerheten. Internet är tillgängligt på marschöjd det vill säga när planet nått rätt flyghöjd och säkerhetsskylten är släckt.