Annons
Annons
Foto: Istock.

Foto: Istock.

Nyhet

Svensk tjänst låter dig buda på hotellrummet

Välj en stad, lägg ett bud, och checka in på första bästa hotell som accepterar budet. Det är affärsidén hos den nya svenska hotelltjänsten DIB. "Vi är oslagbart billiga," säger företagets vd Sammy Pergament till Vagabond.

Text: Johanna Jackson • 2017-10-31 Uppdaterad 2021-06-23

Stockholmsbaserade DIB Hotel lanserades under våren 2017 och erbjuder i dagsläget hotell i 40 europeiska länder. Det som skiljer DIB frÙ�n andra liknande tjänster är enligt Sammy Pergament att det inte finns några krusiduller, dolda avgifter eller falsk marknadsföring. 

– Våra kunder har makten att sätta priset själva. När ett hotell har accepterat budet så är bokningen bindande. Hotellen upplever detta som en stor fördel och kan därför acceptera lägre priser. 

Hur fungerar det då? Man väljer en stad och ett geografiskt område. Sedan finns ytterligare några premisser. Man kan välja hur många stjärnor man vill ha, och om man vill ha pool, gym, frukost och eller daglig städning.

Därefter sätter man ett pris som man är villig att betala för hotellet och väntar. På hemsidan kan man också se rekommenderat bud och sannolikheten för att sitt bud kommer att accepteras. Enligt DIB får 90 procent av alla förfrågningar svar inom 2,5 timmar.

Svensk tjänst låter dig buda på hotellrummet
När man har lagt ett bud är det bindande. Foto: DIB Hotel.

Men om man inte vet vilket hotell man kommer att hamna på, Ù�r det inte som att köpa grisen i säcken?

– Jag förstår hur du tänker. Vår tjänst är definitivt inte för alla. Vi tänker oss att det är res- och teknikvana resenärer som väljer oss när det är destinationen, och inte hotellet, som är viktigast, säger Sammy Pergament.   

Enligt Sammy kan DIB Hotel erbjuda priser som ligger mellan 30–70 procent lägre än hotellets standardpriser.

– Det är många hotellrum som står tomma. Eftersom hotellets varumärke inte exponeras förrän efter bokningen är gjord kan de sänka sina priser, med minimal inverkan på varumärket, säger han.

Vad händer om man inte är nöjd med hotellrummet man får?

– Vi kvalitetssäkrar alla hotell vi erbjuder och tar bara in hotell med bra rating. Men i grund och botten är hotellrummen ej avbokningsbara, vilket är ytterligare en anledning till att hotellen kan erbjuda så låga priser, säger Sammy och fortsätter:

– Men om man ändå inte är nöjd så skiljer vår tjänst sig inte från andra. Om hotellrummet till exempel är skitigt reklamerar man det hos hotellet, men om rummet eller hotellet inte lever upp till beskrivningen, säg om man har valt ett fyrstjärnigt hotell men hamnar på ett trestjärnigt, då är det vårt ansvar.  

Svensk tjänst låter dig buda på hotellrummet
Sammy Pergament, vd. Daniel Vasiljevic och Timothy Walentynowicz grundare av DIB Hotel och Fredrik Jones, produktchef.

I dagsläget har tjänsten cirka 1 000 europeiska hotell i sin portfolio men planen är avancera utanför Europa så småningom.

– Vi har fått jättebra respons. Målet är att expandera, vi vill finnas i hela världen, säger Sammy. 

5 nya appar som förenklar resan

Smarta kartan som låter dig fuska dig till gratis wi-fi på flygplatsen

Ny app ska hjälpa flygrädda

Booking.com luras med falska rabatter


Text: Johanna Jackson • 2017-10-31
NyhetHotellInför resan

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top