KRÖNIKA: Du kanske också har märkt att du får bättre villkor om du bokar på Booking istället för på hotellets egen hemsida. Den dominerande bokningssajten, som har sin bas i Nederländerna och kontrollerar drygt 70 procent av den europeiska hotellmarknaden, har ofta både lägre priser och generösare avbokningsregler än hotellen själva.
Hur kan det komma sig? tänker du.
Förklaringen är att Booking under lång tid har krävt en bästa pris-garanti från de hotell man skriver avtal med. Det innebär att hotellen förbjuds att erbjuda bättre pris och villkor på såväl sina egna hemsidor som på andra bokningssajter.
Nu har drygt 10 000 hotell gått samman i en grupptalan. Med hjälp av branschorganisationen Hotrec, som representerar hotell och restauranger i EU, kommer Booking att stämmas i Europeiska Unionens högsta domstol (European Court of Justice, ECJ). Kärnan i stämningen handlar om Bookings klausuler om bästa pris som, anser man, missgynnat hotellen och snedvridit konkurrensen.
Läs också: Hotellproffset: Så bokar du bäst och billigast.

Snålkunder
Hotellen är också kritiska till att den gigantiska nederländska bokningssajten aktivt förhindrat kunder att göra så kallade ”snålkundsbokningar”, alltså att man söker efter hotell på Booking, hittar ett som man gillar, men därefter går till hotellets egen sajt för att slutföra bokningen.
För tio år sedan var jag en av snålkunderna. Fast det var inte jag utan föreståndaren på det lilla familjeägda pensionatet i gränden i byn på den grekiska ön som tog initiativet.
– Vet du, sa hon när jag och familjen skulle checka in. Nu gör vi så här. Du avbokar rummet här hos mig. Så godkänner jag avbokningen så att den inte kostar er något. Sedan betalar du hyran för rummet direkt till mig. Eftersom jag då slipper betala 15 procent i provision till Booking blir det win-win för dig och mig. Du betalar mindre, samtidigt som jag får behålla mer.
Det var ju ett erbjudande som det svårt att tacka nej till.
Samtidigt, insåg jag, hade jag inte hittat hennes lilla familjära pensionat om det inte vore för Booking. Så samtidigt som mitt snålvatten rann till kändes det oschyst mot bokningssajten.
Småhotellen blev synliga
För de globala bokningssajterna har ju gjort att små hotell, pensionat och homestays, ofta familjeägda, kunnat hitta fler kunder långt borta i världen. Att själva marknadsföra sig för att nå kunder på andra sidan jordklotet hade aldrig varit möjligt.
De internationella hotellkedjorna med finansiella muskler har därför varit de största förlorarna. De skulle överleva utan bokningssajterna, men det skulle inte de mindre och lokalt ägda hotellen.
På så sätt har de globala bokningssajterna varit med och spridit resenärernas pengar i fler fickor. Många fler blommor har kunnat blomma. Booking försvarar sig också med det argumentet – och hänvisar till en undersökning där 74 procent av de anslutna hotellen sagt att lönsamheten ökat tack vare Booking.
Utnyttjat dominans
Men branschorganisationen står på sig. Villkoren har varit för tuffa, Booking har utnyttjat sin dominans.
Det tyckte också EU som förra året (2024) tvingade Booking att skrota bästa pris-klausulen. Den stämning som de 10 000 hotellen nu gör via sin branschorganisation handlar därför om perioden 2004–2024 då Booking förbjöd dem att erbjuda bättre pris och villkor på sina egna sajter.
Branschorganisationen kallar stämningen för ”en revolt från hotellen”. Det är ju jättebra. Ge hotellen, framförallt de små, bättre villkor.
Men kasta inte ut barnet med badvattnet. Jag vill inte tillbaka till en värld utan globala bokningsplattformar. De har gjort det enkelt för småhotellen att överleva och för oss resenärer att slippa de stora hotellkedjorna och hitta prisvärd logi med personlig och familjär touch, oavsett om pensionatet ligger i en skog i Bergslagen eller i en bergsby i Bhutan.
Kolla också TV4 Nyhetsmorgon 8/11: Vagabonds krönikör kommenterar kritiken mot Booking (2 tim 19 min in i sändningen).

Läs också: Booking.com luras med falska rabatter.