Sverige är ett av de 16 länder som har deltagit i en marknadskonstroll som har skett inom ramen för EU-nätverket CPC, Consumer Protection Cooperation. Syftet med kontrollen har varit att motverka vilseledande marknadsföring.

Alla de 32 kontrollerade svenska företagen säljer flygbiljetter via nätet. På 13 av webbplatserna har Konsumentverket funnit misstänkta lagbrott.

Hos två av flygbolagen finns otillåtna avtalsvillkor, enligt Konsumentverket. Det är Golden Air och Gotlandsflyg som uppger att de inte under några omständigheter kan ansvara för kostnader som orsakas av försenade eller inställda flyg. Det innebär ett brott mot avtalsvillkorslagen.

Men det absolut vanligaste lagbrottet rör så kallad negativ avtalsbindning. På tolv av webbplatserna har företagen i förväg lagt till olika kostnader i totalpriset. Konsumenten får inte chans att välja om han eller hon vill ha dessa tilläggstjänster, som till exempel försäkringar etc.

Konsumentverket menar att detta strider mot marknadsföringslagen.
– Negativ avtalsbindning kan orsaka stora kostnader för konsumenterna. Risken är att många konsumenter betalar för tjänster eller produkter de varken vill ha eller behöver. Vi kommer nu att kontakta företagen för att komma tillrätta med bristerna, säger Henrik Hoffmeister, jurist på Konsumentverket.

Dessa företag får anmärkningar i Konsumentverkets granskning

Golden Air (otillåtna avtalsvillkor)
Gotlandsflyg (otillåtna avtalsvillkor)
Ryanair (negativ avtalsbindning)
Seat24 (negativ avtalsbindning)
Travellink (negativ avtalsbindning)
Doodle (negativ avtalsbindning)
Travelpartner (negativ avtalsbindning)
Mr Jet (negativ avtalsbindning)
Supersaver Travel (negativ avtalsbindning)
Flygvaruhuset (negativ avtalsbindning)
Big Travel (negativ avtalsbindning)
Travelstart (negativ avtalsbindning)
Resfeber (negativ avtalsbindning)
Sky Tours (negativ avtalsbindning)

Text: Barbro Janson