Att vara förberedd inför resan kan göra hela skillnaden. Med rätt kunskap och planering kan du hantera situationen tryggt. Här får du tips om hur du kan förbereda och råd om hur du ska göra om något går fel under resan.

Före resan – planera för det du hoppas aldrig händer

Det viktigaste skyddet är att vara förberedd. Se till att du har en heltäckande reseförsäkring som inkluderar sjukvård, stöld, avbokningar och evakuering vid naturkatastrofer. Läs det finstilta och tänk på att vissa försäkringar inte täcker alla aktiviteter som vandring på hög höjd eller motorcykeluthyrning.

Ta kopior på pass, visum, försäkringsnummer, bokningsbekräftelser och viktiga telefonnummer. Spara dem både digitalt i en molntjänst eller i mail som du skickar till dig själv. Spara även informationen analogt på papper i väskan. Lägg också in nödnummer i mobilen, både till lokala myndigheter, ditt försäkringsbolag och inte minst din bank. 

Att snabbt kunna spärra kort är viktigt så att ingen kommer åt pengarna, det tar också bort mycket av stressen man kan känna när man blivit bestulen. Man kan även behöva ansöka om snabb finansiell hjälp som hos Saldo Bank, för att täcka oförutsedda utgifter. 

Om du reser till ett område med hög risk för naturkatastrofer som till exempel bränder, jordbävningar eller översvämningar bör du läsa på i förväg. Ta reda på var ambassaden finns och anmäl dig eventuellt också till deras ”svensklista”. Kontrollera även om UD har någon aktuell reseinformation med varningar eller om de helt avråder från resor till det aktuella landet.

När det händer – agera snabbt, tryggt och metodiskt

Om du råkar ut för en olycka eller akut situation ska du prioritera säkerheten först. Fly brandområde eller översvämningszon om du är i fara och följ lokala myndigheters instruktioner, även om det innebär att resan måste avbrytas. Reser man inom EU brukar myndigheterna i landet skicka ut en varning med instruktioner via mobilnätet till alla som befinner sig i riskzonen och som har en smart mobil. 

Om du blir rånad eller bestulen, gör en polisanmälan direkt. Försäkringsbolaget kräver ofta intyg för att ersättning ska gälla. Vid sjukdom eller olycka, kontakta försäkringsbolagets larmcentral så snart som möjligt. De hjälper dig hitta rätt vård och kan ibland garantera betalning direkt till sjukhuset. Reser du inom EU/EES-land eller Schweiz gäller det europeiska sjukförsäkringskortet. Det garanterar dig nödvändig vård vid olycka eller hastig sjukdom.

Vid större händelser som naturkatastrofer, politiska oroligheter eller epidemier, håll kontakt med ambassaden. De kan ge lägesuppdateringar, samordna eventuell evakuering eller hjälpa dig få kontakt med anhöriga hemma.

Efteråt – dokumentera, anmäl och återhämta dig

När situationen är under kontroll, se till att dokumentera allt. Försäkringsbolag vill gärna ha bilder så fotografera dina skador med mobilen eller dörren som visar att det har varit inbrott.  Spara kvitton på utlägg, medicinska intyg och röntgenbilder. Det underlättar ditt försäkringsärende. De flesta försäkringsbolag har digitala skadeformulär som du kan fylla i så snart du är hemma eller redan på plats om du har tillgång till internet.

Glöm inte att ta hand om det mentala också. En obehaglig händelse på resan kan sätta sina spår, särskilt om du varit utsatt för hot, olycka eller förlorat viktiga tillhörigheter. Prata med någon eller sök stöd hemma om du behöver bearbeta det som hänt. Låt inte en dålig upplevelse skrämma dig från att resa igen. Men låt den göra dig klokare och bättre rustad. Nästa gång har du inte bara en packlista utan också en ordentlig beredskapsplan.