Skylten utanför hotellet som mötte Karin och hennes man på semesterresan till Dubai. Foto: Privat.

Skylten utanför hotellet som mötte Karin och hennes man på semesterresan till Dubai. Foto: Privat.

Restips

Karins julresa förstörd – istället för en strand möttes de av en byggarbetsplats

Karin Mingarini, 50, hade bokat en semesterresa till Dubai tillsammans med sin man. Hotellet de hade bokat med Ving skulle ligga 180 meter från stranden. – Hotellet ligger nära havet. Det är bara det att stranden är helt avstängd i flera kilometer på grund av byggen, säger hon.

Text: Johanna Jackson • 2016-12-27

Karins man lever sedan 10 år tillbaka med Parkinsons sjukdom och i oktober i år upptäcktes att han dessutom hade aggressiv prostatacancer. Därför hade de sett fram emot ett avslappnande avbrott i vardagen med sol och bad.

–  Eftersom min man tar en massa medicin ville vi kunna gå mellan hotellrum och stranden utan krångel. För oss var det en jätteviktig faktor att hotellet låg max 180 meter från stranden. 

När de kom fram till stadsdelen Jumeirah på julafton och upptäckte den tråkiga överraskningen hörde de av sig till Vings kundservice. 

– De ursäktade i princip bara att hotellet inte levde upp till våra förväntningar och sa att de inte visste om att stranden var avstängd. Istället för att hjälpa oss att byta hotell ville de att vi reklamerar hemma för att bli kompenserade.

Karins julresa förstörd – istället för en strand möttes de av en byggarbetsplats
Karin Mingarini hade bokat ett strandnära hotell med Ving i Dubai, men möttes av en avstängd strand. Foto: Privat.

Karin och hennes man fick även höra att de kunde prova att ringa till Vings hotellagent på Mallorca för att se om agenten kunde byta hotellrum åt dem. Men eftersom deras semester endast är sex dagar lång tyckte de att det blev för krångligt. 

– Vi tycker att Ving har varit lata och försökt att lägga uppgiften på konsumenten. Vi skulle helst ha sett att de bytt hotell åt oss, säger Karin Mingarini. 

På hotellet de bor på finns en “liten kall pool” enligt Karin. Hotellet erbjuder även gratis bussfärder till en strand längre bort fyra gånger om dagen. 

– Men vi har svårt att passa tider så därför blir det lite si och så med strandbesöken. 

Magdalena Ù?rhn, presschef på Ving beklagar det som har hänt. Hon tycker att det var olyckligt att missen med hotellet upptäcktes just på julafton. 

– Hade vi vetat om det hade vi naturligtvis informerat om detta innan. Eftersom de ringde på julafton fick de hjälp av vårt jourkontor, som tyvärr inte har möjlighet att byta hotell till kunder, säger hon till Vagabond.

Karins julresa förstörd – istället för en strand möttes de av en byggarbetsplats
Magdalena Örhn, presschef på Ving.

– Vi håller på att uppdatera informationen om hotellet på sajten och vi har bokningsagenter som tittar på deras ärende just nu. Det är självklart att hotellet ska stämma överens med det som utlovas och det är klart att de ska bli kompenserade, tillägger hon. 

Dubai: 8 måsten i lyxmetropolen

Resebyrå i konkurs – hundratals svenskar kan vara drabbade


Text: Johanna Jackson • 2016-12-27
Restips

Scroll to Top