Annons
Annons
Konsumenten tvingades betala över 19 000 kronor för en ny hemresa. Foto: Getty Images

Konsumenten tvingades betala över 19 000 kronor för en ny hemresa. Foto: Getty Images

Restips

Otydlig information gav flygresenär rätt till ersättning

Konsumenten som köpt tur- och returbiljett fick inte flyga hem eftersom hon inte utnyttjat utresan. Flygbolaget hänvisade till sina villkor. Nu har Allmänna reklamationsnämnden tagit beslut i frågan.

Text: Helle Kikerpuu • 2019-05-16 Uppdaterad 2019-05-16

Konsumenten i fråga skulle flyga hem från Tokyo till Stockholm när hon nekades ombordstigning. Flygbolaget hänvisade till sitt biljettvillkor om “no show”. Enligt detta villkor måste utresan på en tur- och returbiljett användas för att returresan ska kunna användas. Konsumenten tvingades betala över 19 000 kronor för en ny hemresa och anmälde därefter ärendet till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

– Villkor av det här slaget är vanliga men har underkänts av domstolar i bland annat Österrike och Tyskland. Vi har kommit fram till att villkoret i just det här ärendet var oskäligt, säger Marcus Isgren, ordförande och chef för ARN.

I sitt beslut konstaterar ARN att villkoret kan få stora ekonomiska konsekvenser för konsumenten, att hon inte haft anledning att räkna med villkoret och att flygbolaget inte heller gett tillräckligt tydlig information.

I beslutet beskrivs svårigheten med att ens hitta villkoret vid biljettköp: “Texten finns endast skriven på engelska och är insprängd i ett stycke där överskriften inte anger vad som avses. Om man letar så går det att hitta svensk information på hemsidan om dessa regler men det är inget som ställs som krav när man bokar biljetten.”

– Med bättre information om villkoret hade vi kanske gjort en annan bedömning, säger Marcus Isgren, ordförande och chef för ARN.

2015 föreslog EU-kommissionen att du som resenär alltid ska ha rätt att använda återresan även om du inte utnyttjat utresan. Men det förslaget har ännu inte klubbats.

Läs mer

Flygresenär – här är dina rättigheter 


Text: Helle Kikerpuu • 2019-05-16
Restips

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top