Större flygplan bra för miljön

Restips

Större flygplan bra för miljön

Världens största flygplanstillverkare, Airbus, vägrar stå i skamvrån. Våra plan blir hela tiden bränslesnålare och renare, säger de. Men flygtrafiken fördubblas vart 15:e år - och frågan är om teknikförbättringarna räcker.

Text: Redaktionen • 2009-09-22

Större flygplan bra för miljön
Airbus A380 – världens största passagerarflygplan.

Klimatdebatten har framför allt pekat finger åt ett håll: flyget. Budskapet: bara vi flyger mindre löser sig det mesta.
Flygplanstillverkarna har hittills gjort planen bränslesnålare för varje ny modell, eftersom konkurrensen mellan flygbolagen ökare och kostnaderna måste minskas. Nu känner de också ett tryck från politiker som satt upp optimistiska mål för utsläppsminskningar – och från en allt högljuddare miljöopinion.
Risken är att resenärerna om några år kräver renare plan för att fortsätta flyga.
Airbus anser att man redan gått i bräschen med lättare plan, stabilisatorer längst ut på vingarna (så kallade winglets), forskning på biobränslen och ett återvinningsprogram som innebär att 85 procent av allt material i ett uttjänat plan används igen.
– Sedan vi byggde första Airbusplanet 1974 drar våra plan 70 procent mindre bränsle. Eftersom det är ett direkt samband mellan bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp har utsläppen minskat med lika mycket, säger Airbus miljöchef Philippe Fonta.
Det kortsiktiga målet, säger han optimistiskt, är ytterligare 50 procent utsläppsminskning till 2020.
Det långsiktiga målet är mer och mer inblandning av biobränsle i tankarna och till slut – om inte obefintliga – så minimala utsläpp.
Energieffektiviseringen handlar inte bara om nya bränslen, effektivare motorer och lättare flygplanskroppar. Det handlar också om större flygplan. Ju större, desto mindre utsläpp per passagerare.
Utsläppen från en Airbus 330 med 250 passagerare är lägre än från en bil med fyra passagerare – om man räknar per resenär.
Allra minst utsläpp per passagerare har Airbus senaste och största flygplan, superjumbon A380.
– Flygplanen blir drygt en procent större för varje år. Det är bra för miljön, säger Philippe Fonta.
Även Airbus vill ha breda globala överenskommelser för miljön.
– Vi är en global industri och vill därför ha globala lösningar.
Det låter som en uppmaning till klimatmötet i Köpenhamn 7–18 december om miljöåtgärder som gäller lika för alla – över hela jorden.

Läs mer

Krönika

Därför måste de komma överens i Köpenhamn

Nyhet

Grönt i Alperna och Medelhavet

Nyhet

Turismen allt större hot mot klimatet

Nyhet

Flyget ska halvera utsläpp till 2050


Text: Redaktionen • 2009-09-22
Restips

Scroll to Top