Annons
Annons
Hit, till Los Angeles, var hundratals passagerare på väg när de för en vecka sedan fastnade på Arlanda. Foto: Thinkstock

Hit, till Los Angeles, var hundratals passagerare på väg när de för en vecka sedan fastnade på Arlanda. Foto: Thinkstock

Nyhet

Norwegian krävs på miljoner

Flygresenärer kräver Norwegian på miljoner i ersättning för försenade flyg. Men det norska lågprisflygbolaget vägrar betala.

Text: Per J Andersson • 2014-07-27 Uppdaterad 2014-07-27

Norwegians stolta satsning på långdistansflygningar till Asien och USA med de nya Boeing 787 Dreamliner-flygplanen har gång på gång drabbats av tekniska problem, vilket lett till förseningar och inställda flygningar. Senast i fredag blev en flygning mellan Los Angeles och London nästan två dygn försenad. Många av de över 300 passagerarna tvingades övernatta på flygplatsen, eftersom det är brist på hotellrum i staden.

Och för en vecka sedan drabbades en Norwegianflygning från Arlanda till Los Angeles av över ett dygns försening och vissa passagerare blev så ilskna att personalen på Arlanda tillkallade polis.

Nu ser de upprepade förseningarna ut att kunna kosta Norwegian mer än resenärers ilska, skriver Svenska Dagbladet Näringsliv. Norwegian har i de allra flesta fall nekat resenärer som drabbats av förseningarna och de inställda avgångarna ersättning, med hänvisning till “extraordinära omständigheter”. Flygbolaget har istället skyllt problemen på Boeing, som byggt planen.

– Inget flygbolag vi har haft med att göra agerar så dåligt som Norwegian. Vi har bättre erfarenheter av utskällda Ryanair, säger luftfartsrättsadvokaten Stephan Eriksson till SvD Näringsliv.

Stephan Eriksson jobbar för TRS Travelrights som har specialiserat sig på att rättsligt driva fall där passagerare vägrats ersättning efter förseningar. Nu driver han för bolagets räkning en första stämning mot Norwegian, för att tvinga flygbolaget att betala den ersättning som han menar att passagerarna har rätt till. Enligt EU-lagstiftning har passagerare som drabbas av förseningar på tre timmar eller fler, eller av inställda flyg, rätt till ersättning på upp till 600 euro.

Norwegians förklaring att problemen ligger utanför deras makt ger Stephan Eriksson inte mycket för. Norwegian är ansvarigt för förseningarna, anser han, eftersom de utan erfarenhet har satsat på långdistansflygningar med en helt ny flygplanstyp som de inte har testat tillräckligt. Dessutom har de lagt upp ett stenhårt flygprogram för planen.

Den 29 augusti tas det första fallet upp i Attunda Tingsrätt i Stockholm, enligt SvD Näringsliv. Om Norwegian tvingas betala ersättning i det fallet väntar Ù?ver 1 000 andra passagerare på att driva sina fall mot det norska flygbolaget.

Läs också

Ingen ersättning från Norwegian

Få hjälp

Det finns flera företag som hjälper passagerare i tvist på med flygbolag, till exempel Flightright och TRS Travelrights.


Text: Per J Andersson • 2014-07-27
Nyhet

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top