Annons
Annons
Det norska flygbolagets nyinköpta Boeing 787 har tnyttjats hårt och drabbats av flera barnsjukdomar och inkörningsproblem, med kraftiga förseningar som följd.

Det norska flygbolagets nyinköpta Boeing 787 har tnyttjats hårt och drabbats av flera barnsjukdomar och inkörningsproblem, med kraftiga förseningar som följd.

Nyhet

Norwegian trotsar domstol

35 000 resenärer har drabbats av Norwegians förseningar. Men flygbolaget, som stämts i domstol, vägrar att ta emot tingsrättens stämningsbesked. "Domstolstrots", kommenterar en flygjurist.

Text: Per J Andersson • 2014-08-13 Uppdaterad 2021-06-23

Norwegian trotsar domstol
Flygrättsadvokaten Stephan Eriksson.

Närmare 300 passagerare blev försenade på Norwegians flight DY7088  från Los Angeles till Arlanda den 2 maj 2014. I mitten av juli var det dags igen. Då drabbades en Norwegianflygning från Arlanda till Los Angeles av över ett dygns försening och vissa passagerare blev så ilskna att personalen på Arlanda tillkallade polis.

Med hänvisning till EU-lagen 261 har försenade passagerare rätt till 600 euro – motsvarande drygt 5 000 kr – var i ersättning. men eftersom Norwegian inte betalar ut pengarna har ett femtiotal passagerare vänt sig till konsumenträttsföretaget TRS Travelright för att få juridisk hjälp.

En stämningsansökan mot Norwegian lämnades in 4 juni till Attunda tingsrätt, som skickade stämningen till Norwegians registrerade adress i Sverige. Men Norwegian lät sig inte delges med hänvisning till att stämningsansökan inte skickats till Norwegians huvudkontor i Oslo. Nu har tingsrätten försökt delge Norwegian via deras huvudkontor – men med samma resultat,  

Nästa steg blir att gå via en stämningsman som  lämnar över delgivningen personligen som ett internationellt rekommenderat brev med mottagningsbevis – ett så kallat rött kort – direkt till någon i Norwegians styrelse.

Flygrättsadvokaten Stephan Eriksson som biträder TRS Travelrights kunder tycker att Norwegians hantering av ärendet är oacceptabel. Enligt hans erfarenhet undandrar sig inte ett börsbolag som Norwegian att låta sig delges. 

– Det är ju faktiskt en fråga om domstolstrots. Man kan samtidigt fråga sig varför Norwegian, som hävdar att de inte bär ansvar för de många förseningarna med Dreamlinern, inte vill få det prövat i rätten. Då skulle ju utfallet göra att hanteringen av ersättningskraven skulle kunna gå mycket snabbare för alla inblandade parter.

Kan delgivning inte ske via stämningsman kommer ärendet att hänskjutas till norsk domstol eller motsvarande myndighet i Norge.

Vagabond återkommer snart med fler artiklar när det gäller passagerarnas krav på Norwegian efter kraftiga förseningar – och med tips och råd på hur du går tillväga för att få kompensation vid flygförseningar.

Läs mer

Vagabondnyhet: Norwegian krävs på miljoner.

Här kan du följa flygrättsadvokaten Stephan Eriksson blogg.

Replik från Norwegian

Sedan den här notisen publicerats fick vi en replik från Norwegian:

“Jag läste precis er artikel om Norwegian där vi inte fått möjlighet att kommentera. Hur kommer det sig?
Det stämmer inte alls att vi försöker förhala eller undvika att ta emot en stämning, det är oseriöst och oprofessionellt av Travelright att påstå detta. Varför skulle vi göra det och vad skulle vi vinna på det? Inget! Enda anledningen till att vi inte har bekräftat att vi har tagit emot en stämning beror på att den inte är mottagen på huvudkontoret.
Hälsningar / Best regards
Charlotte Holmbergh Jacobsson
Informationschef Norwegian

Artikelförfattaren svarar på repliken:

“Hej Charlotte,
Tack för mejl. Oseriös och oprofessionell är nog det omdöme som tyvärr
flera av de tusentals passagerare som senaste tiden råkat ut för
förseningar pga era flyg.

Givetvis vill vi ha kommentarer från alla parter i en artikel. Men det här
var en kort webbnyhet som bara konstaterar det faktum att ni ännu inte
svarat på domstolens delgivning ­ inte heller den som skickats till Norge.
Då tyckte vi att en kommentar inte var nödvändigt. Men vill ni skriva en
replik, gör det, så publicerar vi.

Men vi håller på med research kring ett mer omfattande och granskande
reportage om flygförseningar och vad man som konsument har rätt till och
inte rätt till ­ och då vill vi väldigt gärna ha era kommentarer och
förklaringar till att ni hittills inte betalat ut ersättning i de fall ni
haft stora förseningar, trots att EU-lagen kräver att ni ska göra det.
Per J Andersson
Redaktör på Vagabond”


Text: Per J Andersson • 2014-08-13
Nyhet

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top