Annons
Annons
Dåligt väder kommer i framtiden bli en allt vanligare bidragande orsak till flygkrascher, spår flygexperten Jan Ohlsson. Foto: Thinkstock

Dåligt väder kommer i framtiden bli en allt vanligare bidragande orsak till flygkrascher, spår flygexperten Jan Ohlsson. Foto: Thinkstock

Nyhet

Fler flygolyckor med klimatförändringar

Klimatförändringar leder till mer dramatiskt väder med iskristaller, kraftigare vindar och isbildning som leder till fler flygolyckor, enligt flygexperten Jan Ohlsson.

Text: Per J Andersson • 2015-01-20 Uppdaterad 2015-01-20

Klimatförändringarna till följd av människans utsläpp av växthusgaser, en effekt av bland annat det ökade flygresandet, kommer att leda till fler väderrelaterade flygolyckor. Den dödliga kraschen för Air Asia-planet som flög in i ett åskoväder mellan Surabaya och Singapore kanske bara är början på en oroväckande ökning av väderflygolyckor.

Flygexperten Jan Ohlsson skriver på sin nyhetsblogg Insider Plus att förr i tiden var vädret en av de vanligaste orsakerna till flygkatastrofer: “Flygplanen kom sällan över 6000 meters höjd, kom aldrig över ovädren, utan tvingades flyga genom dem och mellan höga bergstoppar, i moln.”

Men med jetplanen nådde man över 10 000 meter och så småningom på drygt 12 000 meter och kunde börja surfa på jetströmmar i stabilare väder med mindre turbulens.

“Men det var också nu naturen började slå tillbaka,” skriver Jan Ohlsson. “I, vad de flesta är överens om, är klimatförändringens spår, blir vädret mer dramatiskt. Liksom vågorna på havet blivit större har även luftgroparna blivit värre, åskvädren kraftigare och går högre. De för med sig kraftigare, tromblika inre vindar och kraftigare isbildning. Åskväder var redan tidigare ett av de väderfenomen som är mest oförutsägbara.”

Väder är dock sällan ensam orsak till totalt flygplanshaveri.

“Men det verkar i ökande grad bli en bidragande orsak. En åtgärd kan bli att fortsätta undvika storm- och åskväder, men med större marginal än förr. Samtidigt som de kan komma plötsligt och flygplan måste ned och upp”, skriver Jan Ohlsson.

Läs Jan Ohlssons hela analys av hur klimatförändringarna påverkar flygsäkerheten:

Flygbloggen Insider Plus om väderolyckor

Läs också:

Norwegian betalar skadestånd för försenat flyg


Text: Per J Andersson • 2015-01-20
Nyhet

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top