Försenad Dreamliner kostar Norwegian pengar. (Foto: Norwegian/David Dyson)
Norwegian backar – betalar skadestånd för försenad flygresa
Norwegian väljer att undvika rättegång och betalar 2400 euro i skadestånd till en svensk familj som blev försenade på en resa till Bangkok.
Resan till Thailand den 15 februari förra året blev en utdragen historia för familjen Holmqvist från Lidingö.
Norwegians nya Boeing 787 Dreamliner var 16 timmar försenad vid ankomst till Bangkok, vilket gjorde att familjen missade sitt anslutningsflyg och tvingades övernatta på flygplatsen.
Det uppmärksammade fallet skulle egentligen avgöras i domstol nästa månad, men Norwegian väljer att i förväg betala både skadeståndskrav och advokatkostnader. Familjen Holmqvist ersätts med 600 euro per person, totalt cirka 22 600 svenska kronor.
Familjen, och 59 andra passagerare på den aktuella flighten, företräds av advokaten Stephan Ericsson på TRS Travelright, ett företag specialiserat på att driva in skadestånd från flygbolag.
– Det var både överraskande och inte överraskande att Norwegian vänder. Det har ju kommit ett väldigt uppmärksammat brittiskt rättsfall som innebär att ett flygbolag i princip får svara för alla tekniska fel på sina flygplan och det här har Norwegian till slut förstått att de sannolikt kommer att förlora den här processen och varpå de gav upp, säger Stephan Ericsson till Sveriges Radio.
Norwegian utesluter inte att även andra passagerare på den aktuella flygningen kan komma att få ersättning, men uppmanar resenärerna att själva ta kontakt med bolaget.
–Vi tänker behandla alla ersättningskrav vart och ett för sig. Det är möjligt att alla får samma belopp, det vet vi inte än, säger Norwegians informationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson till P4 Radio Stockholm.
Relaterade nyheter:
- Norwegian trotsar domstol
- Försenat flyg: så får du pengarna tillbaka
- Seger för Norweigans passagerare
- Fler flygbolag har problem med Dreamliner
Text: • 2015-01-20
Nyhet