Annons
Annons
Försenad Dreamliner kostar Norwegian pengar. (Foto: Norwegian/David Dyson)

Försenad Dreamliner kostar Norwegian pengar. (Foto: Norwegian/David Dyson)

Nyhet

Norwegian backar – betalar skadestånd för försenad flygresa

Norwegian väljer att undvika rättegång och betalar 2400 euro i skadestånd till en svensk familj som blev försenade på en resa till Bangkok.

Text: • 2015-01-20 Uppdaterad 2015-01-20

Resan till Thailand den 15 februari förra året blev en utdragen historia för familjen Holmqvist från Lidingö.

Norwegians nya Boeing 787 Dreamliner var 16 timmar försenad vid ankomst till Bangkok, vilket gjorde att familjen missade sitt anslutningsflyg och tvingades övernatta på flygplatsen.

Det uppmärksammade fallet skulle egentligen avgöras i domstol nästa månad, men Norwegian väljer att i förväg betala både skadeståndskrav och advokatkostnader. Familjen Holmqvist ersätts med 600 euro per person, totalt cirka 22 600 svenska kronor.

Familjen, och 59 andra passagerare på den aktuella flighten, företräds av advokaten Stephan Ericsson på TRS Travelright, ett företag specialiserat på att driva in skadestånd från flygbolag.

– Det var både överraskande och inte överraskande att Norwegian vänder. Det har ju kommit ett väldigt uppmärksammat brittiskt rättsfall som innebär att ett flygbolag i princip får svara för alla tekniska fel på sina flygplan och det här har Norwegian till slut förstått att de sannolikt kommer att förlora den här processen och varpå de gav upp, säger Stephan Ericsson till Sveriges Radio.

Norwegian utesluter inte att även andra passagerare på den aktuella flygningen kan komma att få ersättning, men uppmanar resenärerna att själva ta kontakt med bolaget.

–Vi tänker behandla alla ersättningskrav vart och ett för sig. Det är möjligt att alla får samma belopp, det vet vi inte än, säger Norwegians informationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson till P4 Radio Stockholm.

Relaterade nyheter: 


Text: • 2015-01-20
Nyhet

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top