Även vid förseningar orsakade av tekniska fel på planet måste flygbolagen hädanefter ersätta resenärerna, enligt en ny dom i EU-domstolen. Foto: Thinkstock
Nu blir det lättare för dig att få ersättning vid flygförsening
Många flygbolag vägrar betala ersättning till resenärer om förseningen beror på tekniska fel. Men enligt en ny dom i EU-domstolen måste de hädanefter betala.
Vid flygförseningar över tre timmar har passagerarna rätt till ersättning på upp till 600 euro, motsvarande 5 800 kronor, enligt EU:s förordning 261/2004 om passagerarens rättigheter vid flygförsening. Hittills har många flygbolag kringgått reglerna genom att hävda att förseningarna orsakats av extraordinära omständigheter i form av tekniska fel på planet.
Men sommaren 2014 kom en dom i en brittisk domstol som handlade om resenären Ronald Huzar och hans familj som krävt ersättning för en 27 timmar lång försening på en flygning från Malaga till Manchester. Flygbolaget Jet2.com skyllde på tekniska problem och vägrade betala, men den brittiska domstolen slog fast att tekniska fel inte kan klassas som oförutsedda händelser och att man därför måste ersätta resenärerna för fördröjningen.
– Fallet överklagades förra hösten till brittiska Court of appeal, som motsvarar vår svenska hovrätt, som dömde till Ronald Huzars fördel. Brittiska högsta domstolen tog därefter inte upp fallet. Det innebär att domen gäller som praxis, inte bara i Storbritannien, utan också i hela EU och därmed även i svenska domstolar, sa flygrättsadvoken Stephan Eriksson till Vagabond i våras.
Norwegian, som 2013 och 2014 drabbades av flera förseningar på sina långdistansflygningar, har hänvisat till ett annat pågående rättsfall i Holland när passagerare nekats kompensation. I förra veckan slog dock också EU-domstolen i Luxemburg fast i det så kallade van der Lans-målet att flygbolagen är ansvariga för förseningar orsakade av tekniska fel.
EU-domstolen i Luxemburg slår fast att flygbolagen måste betala ersättning även om de tekniska felen är oväntade och oförutsedda och inte ens kunnat upptäckas vid en skälig grad av inspektion och underhåll.
Domen kommer att påverka Norwegians inställning till om man ska ersätta försenade resenärer eller inte, medger flygbolagets informationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson.
– Fabrikationsfel är fortfarande en extraordinär omständighet även efter den här senaste domen. Men vi kommer självklart förhålla oss till domen. Nu krävs att det är extrema avvikelser för att man ska kunna hävda att det är extraordinära omständigheter. Förut har det inte varit lika definierat, säger hon till Travel News.
– Äntligen har vi fått svart på vitt att i stort sett alla tekniska fel ger rätt till ersättning. Det är till stor glädje för alla våra kunder som vill ha hjälp med att få kompensation från flygbolagen, kommenterar Henrik Schröder på konsumenträttsfÙ?retaget TRS Travelright som hjälper flygpassagerare att få ut ersättning från flygbolagen.
Han ser domen som ett stort genombrott för konsumenträtten och konstaterar att den innebär att Norwegian i värsta fall kan tvingas betala ut ersättningar på hundratals miljoner till sina drabbade resenärer.
Norwegians förseningar med den nya flygplanstypen Boeing 787 Dreamliner beror på en mängd barnsjukdomar. Förseningarna har blivit långa eftersom Norwegian har ett sämre serviceavtal med Boeing än de flesta andra flygbolag, vilket innebär att reservdelar måste flygas in från bland annat USA. Detta ledde till att Norwegian hamnade på Vagabonds och Råd & Röns svarta lista över resbranschens värstingar.
Läs också
Svarta listan: Resebranschens värstingar
Granskning: Flygresenär, är är dina rättigheter!
Granskning: Berättelsen om Norwegians förseningar
Rättshjälp: Så får du hjälp med ersättning vid flygförsening
Domen Läs pressmedelandet från EU-domstolen i Luxembourg
Text: Per J Andersson • 2015-09-21
Nyhet