De långdistanslinjer som Norwegian la ner när pandemin slog till kom aldrig tillbaka. Istället tog ett nystartat norskt flygbolag över Boeing 787 Dreamliner-planen som använts på flygningarna till bl a Thailand oh Nordamerika.
Norse Atlantic som det nya flygbolaget heter flyger för närvarande från Oslo och fem andra städer i Europa till New York, Miami, Orlando, Las Vegas och Los Angeles i USA. Från Oslo finns också direktflyg till Bangkok och från London till Kapstaden. Norse flyger dock inte från Sverige eller Danmark. Och linjen London–Jamaica som funnits några år lades ner efter vintersäsongen 2023-24.
Inte lika dyrt
Om du väljer första klass eller business class på långdistansflygen hos de traditionella flygbolagen får du ofta betala tre, fyra, ibland fem gånger mer än vad en biljett i ekonomiklass kostar.
Lågprisbolagen har valt att ha mindre prisskillnad. På en del av Norses flygningar kostar det bara 30 procent mer att boka en plats i premiumklassen istället för ekonomiklassen.
Men vad får man då för pengarna?
Vagabond testade lågprislyxen på en flygning över Atlanten. Så här var det:
Breda fåtöljer
Premiumklassen är som sig bör längst fram i planet. På Dreamliner-planet innebär det att du går till vänster när du kommer in i kabinen.
Stolarna är fördelade 2 + 3 + 2 och är rejält breda med breda armstöd. Fotstöd finns att fälla ut för skön tillbakalutad sovposition. Skärm för film och annan underhållning som man fäller upp ur armstödet.
Man satt riktigt skönt med gott om plats för benen. Men glöm Qatars, Emirates m fl privata bås där du kan fälla tillbaka till en säng (men smakar det så kostar det). Norses premiumstolar är mer som businessklass på långflygningar för trettio-fyrtio år sedan.
Men så långt känns det ändå som man fått mycket för de ynka 30 procent man betalat extra.


Kolla in videopresentationen av Norses premiumklass på deras sajt.

Okryddad mat
Servicen då – och maten?
Inte särskilt varmt och personligt bemötande, som man brukar få i business class, snarare lite stressat och oengagerat. Som om kabinpersonalen längtade tills passet var över och de fick åka till ett hotell och vila.
Men vad gör det om det som serveras är tipp-topp. Men tyvärr … det är det inte. Vin och öl, som ingår, serveras i bängliga plastglas (hållbarhetstänk?). Det vita vinet är ljummet, inte kallt. Maten då? Anemisk smaklös kycklingfilé med potatismos och kokta grönsaker smaksatta med … vatten. Känns mer som något som serveras på ett sjukhus än i lyxklassen på ett flygplan. Och tyvärr: Bara engångsmaterial i papp och plast.
Förutsättningar finns att med små medel skapa något betydligt bättre. Man har ju redan de fräscha nya flygplanen med de breda fina fåtöljerna.
Vad som krävs
Vad som krävs är lite mer värme och omtanke om och engagemang för resenärerna. Och framförallt: Norse borde byta cateringmatföretag till ett som förstår sig på råvaror och vet hur man kryddar maten. Jag har fått tio gånger bättre ombordmat i billigaste ekonomiklassen på exempelvis turkiska och indiska flygbolag (de kan det här med ombordmat).
Och förstås (jag upprepar): Åtminstone i premiumklassen bör man servera i glas-glas, på porslinsservis och med metallbestick. Tygservett vore också fint, även om det säkert är sämre för miljön än papp-dito.
Mitt flyg utgick från London. Fördomsfullt antog jag att den mat jag serverades är vad man kan förvänta sig av engelska flygplatskockar. Kanske hade maten varit mer vällagad om jag flugit från Paris? Men som sagt: kanske är det bara mina fördomar om engelsk matlagningskonst.

Sammantaget betyg
Fåtöljer
✈️ ✈️ ✈️ ✈️
4 av 5.
Service
✈️ ✈️
2 av 5.
Mat och dryck
✈️
1 av 5.
Läs mer: Miljarder kronor att kräva av flygbolagen för förseningar
Läs också: 10 städer där du kan promenera från flygplatsen till centrum









