Annons
Annons
Boeing 787, flygplanet som strulat till det för Norwegian. Foto: David Peacock/Norwegian

Boeing 787, flygplanet som strulat till det för Norwegian. Foto: David Peacock/Norwegian

Nyhet

Norwegian lägger ner långdistansflygen

Nu är det slut med lågprisflyg till Thailand och USA. 29 mars lägger Norwegian ner samtliga långdistanslinjer från Stockholm och Köpenhamn.

Text: Per J Andersson • 2019-11-27 Uppdaterad 2021-09-15

Under flera år lanserade Norwegian ständigt nya destinationer. Först till platser runt om i Europa, sedan till Thailand, USA och Brasilien. Men nu är det slut med långflygningarna, åtminstone från Sverige och Danmark. Däremot behåller det norska lågprisflygbolaget långlinjerna från Oslo, London, Barcelona och Paris.

Åtgärden är ett led i bolagets strategi för att växla över från tillväxtfas till lönsamhet. 

Därför kommer antalet avgångar från de andra europeiska destinationerna att öka och nya rutter lanseras, skriver Norwegian, som i nuläget har 50 olika flyglinjer mellan Europa och USA.

Skälet till att man drar ner på långflygningarna från Skandinavien handlar om att det är för få resenärer, men också om tekniska problem med flygplanstypen man flyger med, Boeing 787 Dreamliner.

– Vi har en längre tid haft problem med Rolls Royce-motorerna på våra långdistansflyg, vilket innebär att vi fått hålla kvar flygplan på marken. Det påverkar ruttutbudet, säger Norwegians Matthew Wood enligt ett pressmeddelande.

De tekniska problemen med Boeing 787-planen har tidigare lett till att Norwegian fått tusentals krav på ekonomisk ersättning från drabbade resenärer för försenade flygningar. Trots att resenärerna har haft rätt till ersättning enligt EU:s förordning 261/2004 har flygbolaget vägrat betala och menat att ansvaret inte är deras, utan ligger hos tillverkaren av flygplanet och dess motorer, något Vagabond rapporterat en hel del om.

Svarta listan 2019: Här är resebranschens värstingar


Text: Per J Andersson • 2019-11-27
NyhetFlyg

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top