Annons
Annons
Burmesiska gästarbetare får för låga löner och tvingas arbeta långa arbetspass, enligt en ny rapport från Schyst resande och Fair Action. Foto: Thinkstock.

Burmesiska gästarbetare får för låga löner och tvingas arbeta långa arbetspass, enligt en ny rapport från Schyst resande och Fair Action. Foto: Thinkstock.

Nyhet

Oschyssta arbetsvillkor på svenskhotell i Thailand

Burmesiska arbetare på Thailändska hotell som Ving, Apollo och Fritidsresor använder sig av kan inte organisera sig fackligt eller ta semester och får lägre betalt än minimilöner. Det visar en färsk rapport från Schyst resande och Fair Action.

Text: Johanna Jackson • 2015-12-09 Uppdaterad 2021-06-23

I granskningen som släpptes idag har 18 burmesiska arbetare på totalt sju hotell som anlitas av de svenska researrangörerna intervjuats. Dessutom intervjuades anställda på olika underleverantörer som tvätterier och livsmedelsleverantörer. 

Hälften av alla hotellarbetare uppger att deras lön är lägre än minimilönen vilket resulterar i att de har svårt att försörja sig själv och sina familjer. Av tvätteriarbetarna uppgav 9 av 11 att de tjänar mindre än minimilönen.

Samtidigt som svenskar och andra turister latar sig vid poolen sliter burmesiska arbetare under extremt långa arbetsdagar med upp till 17-timmarspass för låga löner utan rätt till semester, trots att detta strider mot thailändsk och internationell lag.

I ett svar till rapporten (som du kan läsa i sin helhet här) skriver reseföretagen bland annat att man tar åt sig åt kritiken och att granskningen är välkommen. Maria Sjödin är tillförordnad verksamhetschef på Fair Action. Hon anser att reseföretagens svar inte är tillräckligt.

– De åtar sig absolut ingenting. De välkomnar rapporten men lovar ingenting om vad de kommer att förbättra. De kommenterar heller inte våra rekommendationer till förbättring. 

Oschyssta arbetsvillkor på svenskhotell i Thailand
Bakom kulisserna av hotellidyll pågår ibland en annan verklighet. Foto: Thinkstock.

I sitt svar till rapporten nämner reseföretagen att man arbetar med certifieringssystemet Travelife som granskar hotellens arbete med miljö- och arbetsvillkor. Något som inte är tillräckligt enligt Maria Sjödin. 

– Vi ställer oss väldigt kritiska till Travellife. Den standarden som används saknar grundläggande arbetsrättsliga konventioner som fastställts av ILO(står för internationella arbetsorganisationen och är FN:s organ för sysselsättnings- och arbetslivsfrågor.) 

– Bland annat saknas referens till ILO:s konventioner om fackföreningsfrihet och rätten att förhandla kollektivt. Det är väldigt ovanligt och väldigt allvarligt att standarden inte innehåller dessa, säger Maria Sjödin.

Enligt Maria innebär det att certifieringen och kontrollerna av hotellen riskerar att bli väldigt godtyckliga.

– Vi anser att kontrollerna ska göras efter internationell rätt, inte enligt varje enskilt hotells eller kontrollants tolkning. 

Resebolagen påpekar att deras kunder endast utgör en liten del av alla svenska Thailandsresenärer (70 000 av 350 000 resenärer). Är kraven ni ställer inte för mycket ansvar att begära från endast tre aktörer?  

– Enligt FN:s riktlinjer har reseföretagen ansvar för arbetsvillkoren på hotellen som de använder. Deras andel av det totala resandet till Thailand är alltså helt irrelevant, det vi är kritiska emot är att Apollo, Fritidsresor och Ving brister i sitt arbete med att kontrollera och åtgärda missförhållanden på de hotell som de anlitar, säger Maria Sjödin. 

– Alla tre bolagen är dessutom del av stora internationella koncerner så om man räknar på koncernivå så tar de ett mycket stort antal resenärer till Thailand, vilket ger dem ett väsentligt inflytande gentemot hotellen, tillägger hon.

Idag finns det ingen global fairtrademärkning för hotell som garanterar schyssta villkor men enligt Maria Sjödin är det bästa man kan göra som enskild resenär att ställa frågor.

– Visa att du är nyfiken och ställ frågor om arbetsvillkoren på hotellet du är intresserad av att boka. Gärna på sociala medier där det är svårare för charterföretagen att ignorera frågorna, säger Maria Sjödin.

I Fair Actions granskning har man tittat på hotell som inte är certifierade av Travellife, de hotell som reseföretagen menar att man har störst chans att påverka. Man påpekar också att det är svårt att kontrollera alla enskilda hotell. I svaret som undertecknas av respektive bolags press- eller informationschef står det bland annat:

“Det är få företag och organisationer som kan kontrollera alla leverantörsled i alla världens länder. Då vi alla tre researrangörer tillsammans arbetar med tusentals hotell över hela världen är det självklart svårt för oss att följa upp alla dessa enskilda hotell. “

– Men de har inga problem med att informera om exakt temperatur i poolen eller att garantera flygsäkerhet för tusentals passagerare, säger Maria Sjödin. 


Text: Johanna Jackson • 2015-12-09
NyhetThailand

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top