• Få vagabond.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Utpressning och mörkläggande – så påverkar bokningssajter sökresultaten bland hotell

    När du söker efter hotell på bokningssajter som Expedia och Booking.com hamnar de billigaste eller bästa hotellen inte alltid högst upp. I många fall händer det att hotellen rankas ner om de inte gör som bokningssajterna vill. Det visar en granskning från DN.

    Utpressning och mörkläggande – så påverkar bokningssajter sökresultaten bland hotell
    Expedia och Booking.com rankar ner hotell som inte gör som de vill, enligt flera medier. Foto: Istock.

    Att leta hotell på bokningssajter på nätet kan tyckas vara ett bra sätt att jämföra priser och lägen innan man bokar. Men enligt en granskning från DN har bokningssajterna större påverkan över sökresultaten än vad man kanske skulle kunna tro. 

    Bland annat kan bokningssajterna ranka ner de hotell som inte har gått med på att skriva på så kallade prisparitetsklausuler, en klausul som hindrar hotellen från att erbjuda lägre priser på sina egna sajter.

    På motsatt vis kan bokningssajterna också välja att ranka upp de hotell som är mer lönsamma för sajterna själva eftersom de betalar högre provision.

    – Det är inte bäst betyg som hamnar högst upp. Ska du vara högst så får du betala för det genom högre provision, säger Nils Korsvoll från Nordic Choice Hotels till DN. 

    Just problemet med prisparitetsklausuler har varit omdebatterat globalt i branschen under det senaste året. 

    I flera länder som Storbritannien, Italien, Tyskland, Frankrike har hotellen fram tills nyligen inte haft något val, utan tvingats till att skriva på klausulen. Något som fick olika tillsynsorgan och konkurrensmyndigheter i ett flertal olika länderna att ryta ifrån. Det rapporterar bland annat Reuters och den brittiska branschtidningen Big Hospitality. 

    Enligt Washington Post ledde en rad domstolsbeslut i början på året till att klausulen skrotades helt i eller blev valfri i ett flertal länder i Europa och i USA.

    Men i till exempel Australien, där en liknande dispyt nyligen löstes mellan landets konkurrensmyndighet Australian Competition and Consumer Commission (ACCC) och Booking.com och Expedia, får hotell fortfarande inte erbjuda billigare priser online. Hotell i landet får däremot erbjuda lägre priser på bokningar som sker över telefon och vid så kallade "walk ins" när personer bokar direkt från hotellets reception. Beslutet som fattades i början av september i år uppskattades inte av landets branschorganisation för hotell The Accommodation Association of Australia (AAA). 

    – Det är långt ifrån vad vi ville, sade Richard Munrom ordförande för AAA till Reuters då beslutet togs.

    I Sverige togs frågan om prisparitet upp förra året i samband med granskning av Bookings avtalsvillkor som utfördes av Konkurrensverket. I kort ledde det till att Booking tog bort klausulen som förbjöd hotell från att erbjuda lägre priser på andra konkurrerade bokningssajter. Hotellen får erbjuda lägre priser, men de får inte marknadsföras online, med undantag från i begränsade kretsar, som i till exempel i samband med lojalitetsprogram. Hotellen kan i likhet med Australien även erbjuda lägre pris till personer över telefon.

    För en konsument innebär detta alltså att man inte kan lita på att få de bästa sökträffarna när man letar hotell. Och som DN rapporterar kan alltså hotell "bestraffas" om de inte går med på klausulen. 

    – Det tar högst en dag innan hotellen får mejl där de uppmanas att korrigera sina priser. Sedan ringer företagen upp dagen efter och kontrollerar, säger en anställd inom branschen till DN. 

    Men att ranka ner hotell som inte går med på klausulen är inte det enda sättet som bokningssajter kan bestraffa hotell. Enligt Washington Post har Expedia, som även äger bokningsföretaget Hotels.com, valt att ta det hela längre genom att "mörklägga" eller "dölja" resultaten ytterligare genom att plocka bort bilder från hotell som erbjuder lägre priser på sina egna hemsidor.

    I en kommentar till Washington Post erkänner Expedia att man viktar ned vissa hotell i rankningen, men menar att man gör det med konsumenten i åtanke och att det är en rad faktorer som påverkar hur sökresultaten presenteras.

    – Vi gör det eftersom vi är konsumentinriktade, säger Melissa Maher, vice vd, Global Partner Group, Expedia till tidningen.

    Enligt Washington Post är det svårt att veta exakt hur stort problemet med mörklagda sökresultat är men enligt vissa uppskattningar kan det röra sig om en procent av bokningssajternas hotell. 

    – En hotellkedja kan gå från att ha 150 nedrankade hotell till 80 från en dag till den andra, sa Gino Engels, på det Londonbaserade analysföretaget OTA Insight. 

    I ett mail till Vagabond skriver Booking.com att hotell i Sverige inte rankas ner på grund av prisparitet. Hotell rankas inte heller högre om de betalar mer i provision.

    "Prisparitetsklausuler har inte med rankingen på sidan att göra. Samarbetsavtalen mellan Booking.com och hotellen innebär bland annat att de inte får erbjuda allmänheten bättre priser i egna onlinekanaler än på Booking.com", skriver Booking.com:s svenska presskontakt Evelina Gunnarsson.

    Arbetar du i branschen och har uppgifter att tillägga? Maila webbredaktionen@vagabond.se

  • Få vagabond.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!