Annons
Annons
Foto: Istock.

Foto: Istock.

Nyhet

Ryanair vill stoppa flygrättshjälp vid försening

Lågprisbolaget Ryanair har ändrat sina biljettvillkor så att det blir svårare för passagerare att skaffa juridisk hjälp för ersättning. Men de nya reglerna är olagliga, enligt en advokat som Dagens Industri har talat med.

Text: Johanna Jackson • 2016-11-22 Uppdaterad 2021-06-23

När ett plan blir försenat har passagerarna i många fall rätt till ekonomisk kompensation. På grund av detta har ett flertal bolag som hjälper passagerare att, mot provision, kräva ersättning från flygbolagen växt fram i Sverige och andra länder på senare år. 

Men nu har Ryanair skrivit in ett villkor som gör det svårare för passagerare att göra så. Villkoret innebär dels att passagerare först måste vända sig direkt till Ryanair för krav om kompensation och sedan vänta upp till 28 dagar på svar. Först efter det, om parterna inte kommit överens, får den som kräver kompensation vända sig till ett företag för juridisk hjälp. Dessutom säger avtalet att passageraren måste kräva ersättning inom två år, trots att tidsfristen är 10 år i Sverige, skriver DI.se.

Till Daily Mail uppger en talesperson för Ryanair att villkoren är “fullkomligt lagenliga” och att de är utformade för att se till så att “passagerare med giltiga ersättningskrav enligt EU-direktivet får behålla 100 procent av kompensationen”, och att de således inte behöver förlora en del i form av provision till flygrättsföretaget.

Men Ryanairs nya villkor strider dock mot både Sveriges och EU:s lagar enligt advokaten Karl Henrik Östberg som arbetar på Flygforsening.se. Han tror att Ryanair skrivit villkoren för att försvåra för passagerare. Och eftersom de strider mot EU-direktivet säger han till Dagens Industri att passagerare gott kan strunta i dem.

– Det här är bindande lagstiftning. Den kan inte bara avtalas bort, då skulle den ju vara helt tandlös, säger han. 

Gilla Vagabond på Facebook för mer nyheter om resor i ditt flöde.

Flygresenär – här är dina rättigheter

Flygbolagets senaste avgift – börjar ta betalt för att använda bagagehyllan


Text: Johanna Jackson • 2016-11-22
Nyhet

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top